کتاب راز مانا

Raze Mana
زندگی و دیدگاه های استاد محمدرضا شجریان
کد کتاب : 22656
شابک : 978-6007289662
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 267
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب راز مانا اثر مجموعه ی نویسندگان

"راز مانا" که اثری است شامل "زندگی و دیدگاه های استاد محمدرضا شجریان"، حاصل گفت و گوهایی با خسروی آواز ایران است که توسط "محسن گودرزی" ، "محمدجواد غلامرضا کاشی" و "علی اصغر رمضانپور" تدوین و گردآوری شده است. "راز مانا" به سبب پوشش دادن مطالبی از بدو تولد تا دهه پنجاه زندگی استاد "محمدرضا شجریان" ،علاوه بر یک شرح حال برای علاقمندان، یک سند تاریخی نیز به حساب می آید و اعتبار مطالب کتاب توسط شخص ایشان تایید شده است.
"راز مانا" به طور کلی به دو بخش تقسیم شده است که بخش نخست آن دیدگاه های "محمدرضا شجریان" را در بر می گیرد. این دیدگاه ها پیرامون مطالبی همچون آموزش موسیقی، خصوصیات موسیقی سنتی، تفاوت های موسیقی سنتی و موسیقی اصیل، تفاوت های موسیقی ایران با غرب و نیاز های کنونی موسیقی سازمان یافته است.
در بخش دوم "راز مانا"، زندگی استاد "محمدرضا شجریان" و آثار ایشان تا دهه ی هفتاد شمسی مورد بحث قرار گرفته است. در این بخش استاد از نحوه فراگیری موسیقی و کار با اساتید صاحب نام این عرصه، دلایلی که برای کناره گیری از رسانه های رادیو و تلویزیون داشتند، همکاری هایشان با نامداران عرصه ی موسیقی نظیر "حسین علیزاده"، "پرویز مشکاتیان" و "محمدرضا لطفی"، آلبوم های به جا مانده از ایشان، وضعیت کنسرت در ایران و میراثی که از خسروی آواز ایران به جا مانده سخن می گویند.
گفتنی است این اثر علاوه بر گفتگو با یکی از بزرگترین چهره های موسیقی کشور، حاوی اصطلاحات تخصصی فراوانی در حیطه ی موسیقی است و به این ترتیب علاوه بر دوست داران استاد "محمدرضا شجریان"، افرادی که یک آشنایی مقدماتی با این مفاهیم و اصطلاحات تخصصی و چهره های موسیقیایی کشور داشته باشند، از مخاطبین "راز مانا" به حساب می آیند.

کتاب راز مانا

قسمت هایی از کتاب راز مانا (لذت متن)
اصلا شاگردان من زمانی کسی خواهند شد که به قول شما بر شجریان تمرّد کنند. اگر از شجریان گذر نکنند فوقش همان تکرار من می شوند. من بارها گفته ام که اگر شاگرد من موسیقی را در سطح خودم اجرا کند، به این معناست که موسیقی درجا زده است. آن ها باید چندگام از من و گذشتگان جلو باشند. اگر شاگردان تکرار استاد باشند، موسیقی درجا زده است. شاگردان باید چند گام فراتر از استاد خود باشند.

بزرگ ترین آرزوی من این است که آن انتظاری را که مردم از من دارند، و یا من از خودم دارم، برآورده کنم. به هر حال من زمانی می توانم شجریان باشم که در کار موسیقی وقت بگذارم؛ اگر چنین نباشد که من شجریان نیستم.

نه می توان موسیقی غربی را کاملا کنار گذاشت و نه می توان موسیقی ایرانی را به نفع موسیقی غربی از میدان خارج کرد. محکوم کردن یکدیگر و موضع گیری افراطی درست نیست. به عقیده ی من از روحیه ی هنرمندی بیرون است. وقتی آدم می تواند زیبایی خلق کند، با هر ابزاری که شد باید این کار را انجام دهد. وقتی آدم می خواهد شنونده اش از زیبایی موسیقی لذت ببرد با هر ابزاری که توانست، باید آن زیبایی را خلق کند. شاید در کار نقاشی هم عده ای فکر می کردند نقاشی صرفا باید با مداد یا آبرنگ باشد، یا با قلم مو و رنگ. ولی حالا خیلی مواد و چیزهای دیگر به کار می آید تا تابلوی نقاشی خلق شود. و این تابلوها ارزش هنری خودشان را دارند. … ما موسیقی ایرانی را به خاطر این نمی خواهیم که به ما ارث رسیده است، به خاطر این می خواهیم که فکر می کنیم با آن بهتر می توان زیبایی خلق کرد. ظرفیت آن برای خلق زیبایی بالاست. پس باید از هر روشی که این توانایی را افزایش می دهد، استفاده کنیم. اگر سنتی ماندن موسیقی به بهای محدود ماندن موسیقی تمام شود و امکان خلق زیبایی در آن کاهش یابد، روش ما درست نیست.