کتاب عمق راهبردی

Strategic Depth
موقعیت ترکیه درصحنه بین المللی
کد کتاب : 25829
مترجم : محمد حسین نوحی نژاد ممقانی
شابک : 978-9640014622
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 560
سال انتشار شمسی : 1395
سال انتشار میلادی : 2001
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب عمق راهبردی اثر احمد داود اوغلو

"عمق راهبردی" به قلم "احمد داود اوغلو"، کتابی است که "موقعیت ترکیه درصحنه بین المللی" را به تصویر می کشد. این اثر که توسط "محمدحسین نوحی نژادممقانی" به فارسی ترجمه شده، در سه بخش اصلی و چندین فصل و زیرفصل به بررسی "موقعیت ترکیه درصحنه بین المللی" و "عمق راهبردی" آن می پردازد.
"احمد داود اوغلو" در بخش اول ابتدا به چهارچوب مفهومی و تاریخی می پردازد و طی آن، مولفه های قدرت و طراحی راهبردی، معادلات قدرت و عناصر مختلف آن، ناکافی بودن نظریه ی راهبردی و نتایج ناکافی بودن آن، میراث تاریخی و "موقعیت ترکیه درصحنه بین المللی" را مورد نقد و بررسی قرار می دهد. بخش دوم به چهارچوب نظری راهبرد مرحله ای و سیاست های حوزه ای اختصاص داشته و در ابتدای تشریح این امر، تئوری های سیاسی جغرافیایی در دوران بعد از جنگ سرد را در کنار موضوع ترکیه بررسی می کند. نویسنده سپس کشورهای بالکان، خاورمیانه و و قفقاز را زیر ذره بین برده و بعد از بررسی حوزه ی نزدیک خشکی، به سراغ حوزه ی نزدیک دریا، یعنی دریای سیاه، آدریاتیک، شرق دریای مدیترانه و دریای سرخ می رود و سوابق تاریخی آن ها را بررسی می کند. پس از این نوبت به حوزه ی نزدیک قاره ای می رسد و "احمد داود اوغلو"، "عمق راهبردی" را در اروپا، شمال آفریقا، جنوب آسیا، آسیای مرکزی و شرقی مورد بررسی قرار می دهد.
بخش سوم کتاب "عمق راهبردی"، به عرصه های قابل اجرا پرداخته که در آن ابزارهای راهبردی و سیاست های منطقه ای در راستای بررسی ارتباطات راهبردی ترکیه و ابزارهای سیاست خارجی، تحول راهبردی و مساله ی بالکان، نقش خاورمیانه به عنوان عنصر مرکزی موازنه های اقتصادی-سیاسی و راهبردی، سیاست آسیای میانه در معادله ی قدرت اوراسیا و بررسی ارتباط چند بعدی اتحادیه ی اروپا، مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

کتاب عمق راهبردی

احمد داود اوغلو
احمد داووداُغلو زادهٔ قونیه در سال ۱۹۵۹، از سیاستمداران و دیپلمات‌های ترک، و نخست وزیر سابق ترکیه است.او از دانشگاه بُغازیچی مدرک کارشناسی در رشتهٔ اداره عمومی و فوق دکترا در علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دریافت کرده‌است. او در میان سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۹ در دانشگاه مرمره به کار اشتغال داشت و در سال ۱۹۹۹ استاد تمام در این دانشگاه شد.
دسته بندی های کتاب عمق راهبردی
قسمت هایی از کتاب عمق راهبردی (لذت متن)
چهار چوب مفهوم سازی به نفوذ بر عمق این زمان و مکان محدود نمانده ، بر چهارچوب نظری که با خود می آورد ابعاد مفهومی جدیدی به این عمق اضافه می نماید . مثلا با سوال نسبت به نمونه های تاریخ و جغرافیای جاری تلاش می گردد تا موقعیت واقعی ترکیه تعریف شده و بدین ترتیب شروع به طرح چهار چوب نظری ، تلاش برای مفهوم سازی انجام می گیرد. در این مثال مربوط به ترکیه تصاویر و تأثیرگذاری آن بر ابعاد تبیین ، درک ، مفهوم سازی و جهت دهی تصاویر می تواند تنوع بیشتری داشته باشد . مثلا وقتی گفته می شود "ترکیه اولین دولت ملی است که در نتیجه مبارزات ضداستعماری ایجاد شده است" ، یا این تصویر نشان داده شود که ترکیه دولتی ملی است که در محل گذرگاه قاره ها و بین مناطق واقع شده است ، روندهای مشابه وارد جریان می گردد . جامعیت چنین نمونه تصویرهایی ، تحلیل در دست انجام را غنی تر می سازد . چنین سختی های روش شناسی که در تحلیل های صورت گرفته راجع به ترکیه در مقایسه با سایر کشورها بیشتر مطرح می گردد ، به این دلیل است که ترکیه علاوه بر اینکه دارای جغرافیایی مرکزی است که در دل خود مناطق فعل و انفعال اصلی دنیا را در بر دارد ، به همان اندازه در درون خود عنصر انسانی را دارد که تاثیرات نقاط گسست و نقطه عطف تاریخی را به شکل انبوهی تجربه کرده است.