کتاب بانک تهیدستان

Banker to the Poor
وام های کوچک، ابزار مبارزه با فقر جهانی
کد کتاب : 26627
مترجم :
شابک : 978-6007106181
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 232
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1991
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

بانکدار فقرا
Banker to the Poor
کد کتاب : 63173
مترجم :
شابک : 978-6009298938
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 352
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1991
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب بانک تهیدستان اثر محمد یونس

داستان الهام‌بخش اینکه چگونه محمد یونس برنده جایزه نوبل اعتبار خرد را اختراع کرد، بانک گرامین را تأسیس کرد و ثروت میلیون‌ها فقیر را در سراسر جهان متحول کرد.

محمد یونس یک استاد اقتصاد در بنگلادش بود و متوجه شد که فقیرترین اعضای جامعه او به طور سیستماتیک توسط سیستم بانکی مورد بی توجهی قرار می گیرند -- هیچ کس به آنها وام نمی دهد. یونس شکل جدیدی از بانکداری - اعتبار خرد - را در نظر گرفت که به فقیرترین مردم وام های بسیار کوچک بدون وثیقه ارائه می دهد و به آنها می آموزد که چگونه وام های خود را برای ایجاد مشاغل کوچک موفق مدیریت و استفاده کنند. او بانک گرامین را بر اساس این اعتقاد که اعتبار یک حق اولیه انسانی است، نه امتیاز عده کمی خوشبخت، تأسیس کرد و اکنون 24 میلیارد دلار وام خرد به بیش از 9 میلیون خانواده ارائه می کند. نود و هفت درصد از مشتریان آن زن هستند و نرخ بازپرداخت بیش از 90 درصد است. در خارج از بنگلادش، برنامه‌های وام‌دهی خرد با الهام از گرامین شکوفا شده‌اند و به صدها میلیون نفر در سراسر جهان خدمت می‌کنند.

تاریخ قطعی اعتبار خرد مستقیما از سوی مردی که آن را تصور می کند، بانکدار تا فقرا، داستان تکان دهنده کسی است که رویای تغییر جهان را در سر می پروراند - و این کار را هم کرد.

کتاب بانک تهیدستان

محمد یونس
محمد یونس متولد ۲۸ ژوئن ۱۹۴۰، بانکدار و اقتصاددان بنگلادشی است. او خالق و مخترع وام خرد ، نوعی وام کوچک برای بیکاران و تاجران فقیر است و او همچنین مؤسس بانکی به نام گرامین بانک می‌باشد. محمد یونس دکترای خود را در اقتصاد، از دانشگاه فاندرویلت آمریکا دریافت کرده‌است و در سال ۲۰۰۶ موفق به کسب جایزه نوبل در صلح شد.از او چندین کتاب نیز منتشر شده‌است.
نکوداشت های کتاب بانک تهیدستان
By giving poor people the power to help themselves, Dr. Yunus has offered them something far more valuable than a plate of food - security in its most fundamental form.
دکتر یونس با دادن قدرت به افراد فقیر برای کمک به خود، چیزی بسیار ارزشمندتر از یک بشقاب غذا به آنها پیشنهاد داده است - امنیت در اساسی ترین شکل آن.
President Jimmy Carter

I only wish every nation shared Dr. Yunus's and the Grameen Bank's appreciation of the vital role that women play in the economic, social, and political life of our societies.
فقط آرزو می کنم که همه ملت ها قدردان دکتر یونس و بانک گرامین از نقش حیاتی زنان در زندگی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جوامع ما باشند.
Hillary Clinton

قسمت هایی از کتاب بانک تهیدستان (لذت متن)
بعضی از منتقدان ما این موضوع را مطرح کرده اند که مخاطبان روستایی، بسیار مطیع و فرمانبردار هستند و از این رو ما می توانیم آن ها را در پیوستن به گرامین تحت فشار و ارعاب قرار دهیم. شاید این موضوع، خود دلیل آن باشد که چرا ما در گرامین، فرآیند اخذ وام را آن قدر دشوار و چالشی تعریف کرده ایم. در واقع، فشار کل گروه بر هر وام گیرنده از یک طرف و نگرانی آزمون از طرف دیگر، این نکته را تضمین می کند که در نهایت، تنها کسانی که حقیقتا نیازمند پیوستن به گرامین هستند به عضویت بانک درآیند. در واقع از نظر روستاییانی که در وضعیت مالی مناسب تری قرار دارند، این فرآیند دشوار معمولا ارزش صرف این همه وقت و تلاش را ندارد (اگر هم باارزش محسوب شود، خود بانک این دسته از افراد را قبول نکرده و آن ها را ملزم به ترک گروه می کند). برنامه «وام خرد» بانک گرامین، تنها و تنها به پیشگامانی دلیر و والا همت نیاز دارد؛ پیشگامانی که بدون شک، سرانجام به موفقیت دست خواهند یافت.