کتاب ازو و بوطیقای سینما

Ozu and the Poetics of Cinema
کد کتاب : 27385
مترجم :
شابک : 978-9642134625
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 346
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1988
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب ازو و بوطیقای سینما اثر دیوید بوردول

یاسوجیرو اوزو فیلمساز و فیلمنامه نویس ژاپنی است که حرفه ی خود را در دوران صامت سینما آغاز کرد. اساسی ترین موضوعاتی که این فیلمساز به آنها می پرداخت ازدواج و خانواده بود.، به خصوص روابط بین نسل های مختلف. او همچنین رویکردی کاملا مخالف با هالیوود پیش گرفت. مانند رعایت نکردن خط فرضی 180 درجه و یا ساختار های روایی ای متفاوت با ساختار های روایی رایج در سینمای هالیوود. طی دو دهه گذشته ، یاسوجیرو اوزو به عنوان یک فیلمساز بزرگ موفق به کسب اعتباری بین المللی برای خود شده است.. در واقع طی دو دهه گذشته ، یاسوجیرو اوزو برنده ی جوایز بین المللی شده است و حالا به عنوان یک فیلمساز بزرگ به رسمیت شناخته می شود. دیوید بوردول در کتاب ازو و بوطیقای سینما با ترکیب اطلاعات بیوگرافی ازو و بحث در مورد استراتژی های زیبایی شناسی و اهمیت فرهنگی فیلم ها ، تصویر محبوب اوزو به عنوان صنعتگر سنتی ژاپن را به پرسش می کشد و ماهیت زیبایی شناختی و کارکردهای سینمای او را بررسی می کند. کتاب ازو و بوطیقای سینما هم کتابی در مورد ازو و هم کتابی در مورد بوطیقای سینماست که توسط نظریه پرداز مطرح سینما دیوید بوردول نوشته است. نظریه پردازی که کتاب هنر سینما و تاریخ سینمای او از مهمترین منابع سینمایی محسوب می شوند. فصل های این کتاب عبارتند از کارنامه، بسترها، ماده، ساختارها تنگناها شگردها، به سوی هنجارهای درونی، آزادی و نظم، بالش ها و پرده ها، کابرد ها و اثرات، جدول داده های کمی فیلم های ازو و فیلم شناسی یاسوجیرو ازو.

کتاب ازو و بوطیقای سینما

دیوید بوردول
دیوید بوردول (David Bordwell) (1947 - 2024) نظریه‌پرداز فیلم و تاریخ‌نگار آمریکایی است. او استاد بازنشستهٔ فیلم از دانشگاه واشینگتون-مدیسون است. همسر او کریستین تامسون نیز از جمله نظریه‌پردازان سرشناس آمریکایی است. این دو به اتفاق هم کتاب‌های هنر سینما و تاریخ سینما را نگاشته‌اند. هم‌اکنون کتاب هنر سینما در ایالات متحده به‌عنوان اصلی کتاب مقدماتی برای ورود به عالم سینما محسوب می‌شود.دیوید بوردول یک پژوهشگر پرکار است. او علاقه‌مند به مباحث گوناگونی ...
نکوداشت های کتاب ازو و بوطیقای سینما
This refreshing book is thought-provoking and rich in questions beautifully pondered by the author.
این کتاب نیروبخش تامل برانگیز است و غنی از سوالات است که به زیبایی توسط نویسنده مورد تامل قرار گرفته اند.
Keiko McDonald

The book gives an extremely vivid sense of the richness and variety of Ozu's early career up to the end of the war.
این کتاب حس بسیار روشنی از غنا و تنوع دوران اولیه کار های ازو تا زمان پایان جنگ ارائه می دهد.
Mark Le Fanu

This is an engaged and always engaging text that brings a new standard of historically and culturally based criticism to the formal analysis of cinema.
این کتاب کتابی همواره جذاب است که استاندارد جدیدی در زمینه ی نقد تاریخی و فرهنگی را برای تحلیل فرمی سینما به ارمغان آورده است.
David Desser

قسمت هایی از کتاب ازو و بوطیقای سینما (لذت متن)
ساکنان خانه های دیوار به دیوار: هیچ چیز تغییر نکرده. همه چیز مثل همیشه بعضی ها می گویند این از و یک خودخواه لجوج است. او از فیلم رنگی هم دیر استفاده کرد و از پردهی عریض هرگز استفاده نکرد. می گفت «پرده ی عریض مرا یاد رول کاغذ توالت می اندازد.» در این جا منتقدان ازو را به پیروی از خودش در کنار دره یر و برسون) کارگردانی معرفی کرده اند که از کمترین وسایل استفاده می کند. لیدا می نویسد: «با مردی طرفیم که با سماجت از تغییر رویکردش خودداری می کند. وابسنگی اش به روش منحصر به فرد خودش به اندازه ای است که با هیچ توصیه ای از بیرون کنار نمی آید.»

ازو را می توان نه تنها در مقام فیلمساز بلکه در جایگاه تاریخی نیز بر ساخت در این پرساخته، «ژاپنی بودن» نقش مهمی بازی می کند. این ادعا را که او ژاپنی ترین کارگردان ژاپن است، سختی که در سراسر ادبیات انتقادی دربارهی أو طنین انداز است، به طرق گوناگون می توان فهمید، اگر بنا را بر این بگذاریم که یک ذات یا هویت ملی ژاپنی وجود دارد، چنین به نظر می آید که آثار از و به نحوی این هویت را بر فیلم حک می کنند. در این جا مسئلهی من این نیست که نشان دهم چنین اتفاقی افتاده است یا نه، بلکه می خواهم زندگی ازو را به قصد یافتن خصوصیات یک فرد آرمائی تاریخی با جذابیت بالا مرور کنم. به این ترتیب، زندگی نامه بار دیگر وارد پژوهش ما می ش ود، اما تنها به عنوان آن جنبه هایی از زندگی فرد که می توانند او را همچون پاره ای نمونه وار از جماعت بزرگتر بنمایانند.