کتاب چشمه های بیدار

Cheshme-haye Bidar
کد کتاب : 28118
شابک : 978-9644084584
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 303
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب چشمه های بیدار اثر ابوالقاسم اسماعیل پور مطلق

کتاب حاضر مجموعه جستارهای ایران شناسی است و به سه بخش تقسیم شده است. بخش نخست شامل جستارهایی درباره مهمترین جشنهای ایرانی است. بخش دوم در برگیرنده مطالبی پیرامون فرهنگ و اساطیر ایرانی و بخش سوم شامل جستارهایی درباره مانی و کیش مانوی است.
گفتارهای نخست را جشنهای ایرانی تشکیل میدهند آشکار است که موضوع جشن های ایرانی بسیار مفصل تر از تک نگاریهای این کتاب است و بیشتر از این شایسته کاوش و تحلیل است اما نگارنده در این اثر کوشید تا با نگاهی تازه به چند جشن مهم ایرانی در نگرد نه این که صرفا از دیدگاه مردم شناختی و فرهنگ عامه به آنها بپردازد. چون این کار پیشتر کم و بیش انجام شده است. با این حال، جشنهای ایرانی را در پرتو تحلیل های جامعه شناختی مردم شناختی اسطوره شناختی و ابعاد دیگر هنوز میتوان تبیین و تفسیر کرد و پایانی برای این کار فراوان و گسترده نیست.

کتاب چشمه های بیدار

ابوالقاسم اسماعیل پور مطلق
ابوالقاسم اسماعیل‌پور مطلق، نویسنده و اسطوره‌شناس، استاد دانشگاه شهید بهشتی در رشتهٔ فرهنگ و زبان‌های باستانی است. او همچنین از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶، استاد دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای و از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ استاد دانشگاه دولتی مسکو بوده‌است. اکنون در گروه زبانشناسی و زبانهای باستانی دانشکده ادبیات و علوم انسانی فعال است و در زمینه ایرانشناسی و اسطوره‌های ایرانی پژوهش می‌کند.
دسته بندی های کتاب چشمه های بیدار