کتاب فرهنگ فیلم های سینمای ایران

The Iranian films encyclopedia
چهار جلدی
  • 10 % تخفیف
    545,000 | 490,500 تومان
  • موجود
  • انتشارات: نگاه نگاه
    نویسنده:
کد کتاب : 29068
شابک : 978-9646736627
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1872
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1984
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت
تعداد جلد : 4

معرفی کتاب فرهنگ فیلم های سینمای ایران اثر جمال امید

"فرهنگ فیلم های سینمای ایران" اثری چهار جلدی به همت "جمال امید" است که انتشارات نگاه آن را به چاپ رسانده و در اختیار علاقه‎مندان به سینما و همچنین دانشجویان و پژوهشگران این رشته‎ی هنری قرار داده است.
در مقدمه‌ی جلد نخست از "فرهنگ فیلم های سینمای ایران" بعد از اشاره‌ای کوتاه به دوره‌های مختلف سینما در ایران، پایان سال پنجاه و شش به عنوان یک نقطه‌ی شکست در خط بحران سینمای ایران شناخته شد؛ به این صورت که سینمای ایران رسما ورشکسته و سقوط کرده خوانده شد. همراه با این تحول در عرصه‌ی فرهنگی و هنری، عرصه‎ی اقتصاد و سیاست نیز یک تحول عظیم را تجربه کرد و با به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، سینما نیز در کنار باقی چیزها از اساس دگرگون شد.
"فرهنگ فیلم های سینمای ایران" تالیف "جمال امید"، ویژگی‌های فنی و زیبایی‌شناختی و هنری فیلم‌ها را به همراه خلاصه داستان فیلم‌های بلند که بالای 60 دقیقه هستند، در بر می‌گیرد. فقط فیلم‌هایی که حتی یک بار هم در معرض دید عموم قرار گرفته اند، در این مجموعه فهرست شده‌اند و مطالب ارائه شده، غالبا بر اساس مشاهدات نویسنده از فیلم‍ها و گاها با مراجعه به مجلات سینمایی چاپ شده در دوره‌های مختلف است که "جمال امید" بیش از دو دهه به مطالعه و انتشار آنها پرداخته است. ضمیمه‌ای که در پایان مجلد آمده است نیز به جزئیات فیلم‌هایی می‌پردازد که به دلایل مختلف توقیف یا متوقف شده‌اند.
در جلد نخست این مجموعه، فیلم‌های سینمایی از سال ۱۳۰۹ تا ۱۳۵۰ مورد بررسی قرار می‎گیرند و جلد دوم به معرفی فیلم‌های‌ سینمایی از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۶۵ می‎پردازد. جلد سوم از "فرهنگ فیلم های سینمای ایران" به فیلم‌های سینمایی سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۷ اختصاص دارد و جلد چهارم، آنها را از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۸ بررسی می‌کند.

کتاب فرهنگ فیلم های سینمای ایران

جمال امید
جمال امید (زاده ۱۳۲۵ - رشت) نویسنده، فیلم‌نامه‌نویس، روزنامه‌نگار، منتقد و تاریخ‌نگار سینما اهل ایران است.وی فعالیت مطبوعاتی خود را از سال ۱۳۴۳ و با نشریه خوشه به سردبیری احمد شاملو آغاز کرد و پس از آن به سردبیری نشریات سینمایی از جمله ماهنامه ستاره سینما و سینما (۱۳۵۵–۱۳۵۸) رسید.وی عضو هیئت مؤسس و مدیرعامل سابق موزه سینمای ایران نیز بوده‌است. او با کتابهای متعددش اولین تاریخ‌نگار سینمای ایران محسوب می‌شود.
قسمت هایی از کتاب فرهنگ فیلم های سینمای ایران (لذت متن)
سینمای ایران به رغم برخورداری از قدمتی نزدیک به هفتاد سال در تولید ، تنها در دهه ی اخیر بود که توانست به عنوان یک صنعت فیلمسازی با هویت مستقل فرهنگی و هنری ظاهر شود و طی همین ایام بود که هدفهای عمده چون آزاد ساختن هنر فیلم در داخل کشور از قید تسلط سینمای غرب ، بازسازی زیربنای مالی و اقتصادی ، جذب استعدادهای جوان به سینما ، ترویج روابط متقابل بین فیلمسازان و تماشاگران جوان ، طی برنامه ریزی دقیق محقق گردید .