کتاب رستم و سهراب

Rostam and Sohrab
(مجموعه داستان های شاهنامه 1)
کد کتاب : 30830
شابک : 978-9643729950
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 342
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب رستم و سهراب اثر جلال خالقی مطلق

"رستم و سهراب" جلد نخست از "مجموعه داستان های شاهنامه" به همت نشر سخن است که پژوهش، پیرایش و گزارش آن توسط شاهنامه پژوه سرشناس ایرانی، استاد "جلال خالقی مطلق" در همکاری با "محمد افشین وفایی" و "پژمان فیروزبخش گرد" صورت گرفته است. هر دو ادیبی که در کنار استاد "جلال خالقی مطلق" در گردآوری این مجموعه همکاری داشته اند، از محققین برجسته ی ادبیات در دانشگاه های تهران و هامبورگ می باشند.
"رستم و سهراب" که اولین داستان از این مجموعه ی ارزشمند می باشد، با پیشگفتاری از دکتر "جلال خالقی مطلق" شروع شده که در آن یکی از علت های اصلی نهان ماندن قسمتی از ارزش ادبی شاهنامه را، حجیم بودن این گنجینه ی سخن می داند. یکی از تدابیری که این شاهنامه پژوه گرانقدر برای حل این مشکل اندیشیده، پرداختن به داستان های شاهنامه به صورت مستقل است تا این امکان فراهم شود که به جنبه های مختلف هر قصه، به طور گسترده تر و جامع تری پرداخته شود.
داستان "رستم و سهراب" پیش از این، چه در کتاب های درسی و محافل ادبی و چه در میان مردم ایران، به شکل های مختلفی خوانده و شنیده شده و می توان گفت اکثریت قریب به اتفاق ایرانیان، با این داستان آشنا هستند. اما یکی از مواردی که دکتر "جلال خالقی مطلق" در کتاب پیش رو به آن پرداخته، بررسی روایت های گوناگونی است که پیرامون نبرد پدر و پسر وجود داشته و داستان های عمده ای را که در اساطیر کشورهای مختلف جهان، در این باره وجود دارند و دارای شباهت های بنیادی هستند، با یکدیگر مقایسه می کند. این کتاب همچنین از گزارشات مختلفی تشکیل شده که درک داستان "رستم و سهراب" و ابعاد مختلف آن را برای خواننده روشن می کند.

کتاب رستم و سهراب

جلال خالقی مطلق
جلال خالقی مطلق، ادیب، پژوهشگر و شاهنامه پژوه ایرانی است. تولد او در ۲۰ شهریور ۱۳۱۶ در تهران بود. تحصیلات دبیرستانی را در تهران انجام داد. دوره‌های تحصیلات دانشگاهی را در آلمان گذراند و در سال ۱۳۴۹ (۱۹۷۰) از دانشگاه کلن در رشته‌های شرق‌شناسی، مردم‌شناسی و تاریخ قدیم درجهٔ دکتری گرفت. از سال ۱۳۵۰ (۱۹۷۱) در بخش مطالعات ایرانی در دانشگاه هامبورگ مشغول به تدریس زبان و ادبیات فارسی و فرهنگ ایران بوده‌است.جلال خالقی مطلق از آغاز دههٔ ۱۳۵۰ ضمن اقامت و تدریس در کشور آلمان، پژ...
قسمت هایی از کتاب رستم و سهراب (لذت متن)
این تفاوت ها و همسانی ها... نشان می دهد که اگرچه هر چهار روایت کنونی دارای یک ریشه واحد بوده اند، ولی هیچ یک از صورتهای چهارگونه کنونی نمی تواند اصل آن سه روایت دیگر باشد، بلکه هر چهار روایت به یک اصل دیگر برمی گردند...