کتاب همگام با زمانه

Hamgam Ba Zamaneh
کد کتاب : 34470
شابک : 978-6004368193
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 608
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب همگام با زمانه اثر سیروس پرهام

"همگام با زمانه" مجموعه مقالاتی است به قلم "سیروس پرهام" که از نخستین ویراستاران ایرانی محسوب می شود و علاوه بر کار ویراست، آثار ارزشمندی در زمینه ی نقد ادبی و هنری نیز عرضه داشته است. وی از اوایل دهه ی دوم زندگی اش قلم زدن را آغاز کرد و با وجود تحصیلات دانشگاهی اش که در رشته ی علوم سیاسی در دانشگاه های تهران، کلمبیا و برکلی بود، علاقه ی وی به ادبیات هیچ گاه او را رها نکرد.
وی مدتی را با "ابوالحسن نجفی" چهره ی نامدار دیگر در زمینه ی زبان و ادب فارسی، همخانه بود و این همجواری به ابداع نشریه ای در زمینه ی نقد ادبی منجر شد. با این حال در مجموعه ی "همگام با زمانه" شاهد مقالاتی هستیم که "سیروس پرهام" بعد از بسته شدن این نشریه، در نشریات دیگری نظیر مجله ی سخن و صدف منتشر نمود. قسمت نخست این اثر از پنجاه و چهار مقاله تشکیل شده که بیشتر با موضوعیت پژوهش و نقد ادبی به نگارش درآمده اند.
در بخش دوم کتاب "همگام با زمانه"، سی مقاله در باب پژوهش و نقد تاریخی عنوان شده که عمدتا در مجله ی آینده به انتشار رسیده اند و بخش سوم کتاب نیز شامل بیست و چهار مقاله پیرامون پژوهش و نقد تاریخی است که عمدتا در مجله ی صدف منتشر شده بودند. بخش چهارم و نهایی کتاب "همگام با زمانه" از "سیروس پرهام"، به زیر و بم و نکات ریز و درشت در امر ترجمه و ویرایش اختصاص دارد که در این میان هشت مقاله ی سابقا منتشر شده در مجله ی سخن، در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

کتاب همگام با زمانه

سیروس پرهام
سیروس پرهام، با نام مستعار میترا، (متولد ۳ بهمن ۱۳۰۷ خورشیدی، شیراز) مترجم، ویراستار، منتقد ادبی، هنرشناس، فرش‌شناس ایرانی و از بنیان‌گذاران سازمان اسناد ملی ایران است. پرهام مدرک لیسانس را در ۱۳۳۰ از دانشگاه تهران و دکترا را در ۱۳۳۳ از دانشگاه برکلی در رشتهٔ علوم سیاسی گرفت. وی در زمرهٔ کسانی است که برای نخستین بار در ایران به شیوهٔ نقد ادبیِ غربی به این کار پرداختند. پرهام در ۱۳۳۳ کتاب «رئالیسم و ضد رئالیسم» را نوشت که پس از دو ماه نایاب شد. این کتاب به همراه «مک...