کتاب علم و تمدن در اسلام

Science and Civilization in Islam
کد کتاب : 34551
مترجم :
شابک : 978-9644456534
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 412
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1968
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : 9 اردیبهشت

معرفی کتاب علم و تمدن در اسلام اثر سید حسین نصر

همانطور که "سید حسین نصر" در کتاب "علم و تمدن در اسلام" استدلال نموده، مسلمانان نه تنها مقادیر زیادی از آثار یونان باستان را ترجمه کردند ، بلکه مکتب فکری مستقل خود را نیز توسعه دادند. هدف این کتاب توصیف "علم و تمدن در اسلام"، از قرن هشتم تا هفدهم هجری ، در زمینه های علوم، دین شناسی و فلسفه بود. "سید حسین نصر" برای تقویت این توصیفات، جستارهای مقدماتی و مفصل بسیاری را در سراسر کتاب ارائه داده است.
هدف علم اسلامی دستیابی به کمال معنوی و نشان دادن وحدت همه چیز بود. مفهوم وحدت منجر به مطالعات تخصصی اندکی شد زیرا اندیشمندان بزرگ به همه نوع دانش توجه داشتند. این دانش برای کمک به آن ها در دفاع از ایمانشان هنگام مواجهه با بحث های مذهبی مسیحیان یا یهودیان بود. آن ها از منطق و استدلال یونانیان باستان استفاده کردند تا در این مباحث پیروز شوند و در عین حال آن ها را به کمال معنوی و خدا نزدیک کنند.
این ایده هم یک نقطه ی قوت و هم یک ضعف بود. ارتباط دانش و معنویت به آن ها اجازه می داد تا در محدوده ی مذهب خود آثار علمی بسیاری را مطالعه کرده و بنویسند. این دیدگاه دانش محور از سوی مسیحیان پذیرفته نشد و در نتیجه ، با اعتقاد به حقایق الهی وحی ، پیشرفت در غرب کند شد. ماهیت مقدس دانش نیز یک ضعف بود زیرا علم اسلامی هنوز توسط یک نیروی مافوق طبیعی یا معنوی هدایت می شد و این در نهایت توانایی آن ها را برای توسعه ی بیشتر علم محدود می کرد. "سید حسین نصر" در کتاب "علم و تمدن در اسلام" ابعاد بیشتری از این مساله را تشریح می کند.

کتاب علم و تمدن در اسلام

سید حسین نصر
سید حسین نصر زاده ۱۹ فروردین ۱۳۱۲ در تهران، فرزند سید ولی‌الله نصر و نبیره شیخ فضل‌الله نوری است. وی فیلسوف و متأله سنت‌گرای ایرانی و استاد علوم اسلامی در دانشگاه جرج واشینگتن ایالات متحده آمریکا است که مقالات و کتب دانشگاهی بسیاری نوشته است.او در تهران زاده شد و در نوجوانی برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت. کارشناسی فیزیک را از مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) گرفت و تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه هاروارد در رشته فلسفه و تاریخ دانش گذراند. سپس، به ایران بازگشت و استاد فلسفه دانشگاه ...