کتاب هنر اسلامی

Islamic Art
کد کتاب : 33837
مترجم : ماه ملک بهار
شابک : 978-9644450136
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 303
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 1965
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب هنر اسلامی اثر دیوید تالبوت رایس

کتاب "هنر اسلامی" به قلم "دیوید تالبوت رایس" هنرهای اسلامی را تقریبا در تمام بخش هایی که عموما "جهان اسلام" نامیده می شود پوشش می دهد و این مناطق عبارت اند از: خاورمیانه، اسپانیا (اندلس)، ترکیه، ایران، هند و آسیای میانه.
تصاویر گسترده هم به صورت سیاه و سفید و هم به شکل رنگی، تعداد قابل توجهی از مساجد، فرش ها، کاخ ها و آثار هنری مانند سفال، تصاویر دوره های اولیه امویان و عباسیان، مسلمان اسپانیا، سلجوقیان و عثمانی ها (از بالکان یا جنوب روسیه)، صفویه و مغول های هند، تاتارها و تیمور آسیای مرکزی را پوشش می دهند.
در این اثر با حقایق جالبی مواجه خواهید شد نظیر اینکه با وجود قرار گرفتن در منطقه ی زلزله خیز، معماران مناطقی که جز ترکیه ی امروزی است، علاقه مند به ساختن بناهای عظیم آجری بودند. در فصولی که مربوط به عثمانی ها و صفویه است، انفجار رنگ ها و نقش ها به چشم می خورد اما قبل از رسیدن به آن برهه، سلجوقیان قوم روم به عنوان مبتکرانی پدیدار می شوند که کاروانسراهای عتیق را ایجاد کرده و تأثیرات چین یا آسیای مرکزی را در کاشی کاری آن ها وارد می کنند. در فصل مربوط به عثمانی ها نیز ابتدا مطالبی مربوط به معماری و سپس سفالگری وجود دارد.
برای هر کسی که می خواهد کمی درباره هنر اسلامی، سبک های استفاده شده و برخی از موارد پشت یک اثر هنری بداند، کتاب "هنر اسلامی" به قلم "دیوید تالبوت رایس" یک اثر عالی است. برای جزئیات بیشتر، می توان از بخش کتاب شناسی همین اثر بهره گرفت، اما به طور کلی کتاب پیش رو یک شروع جالب برای آشنایی با یک دنیای گسترده و زیبا از "هنر اسلامی" است.

کتاب هنر اسلامی

دیوید تالبوت رایس
دیوید تالبوت رایس (11 ژوئیه 1903 در راگبی - 12 مارس 1972 در چلتنهام) مورخ هنر انگلیسی بود. پدر او "Talbot-Rice" بود و هم او و هم همسرش با استفاده از "Talbot Rice" به عنوان نام خانوادگی چاپ می کردند، اما گاهی اوقات فقط در زیر "Rice" یا "Talbot-Rice" یافت می شود.وی در راگبی متولد شد و در گلوسترشایر (انگلستان) بزرگ شد و قبل از خواندن باستان شناسی و انسان شناسی در مسیحی کلیسای آکسفورد در اتون تحصیل کرد. در آکسفورد دوستانش شامل اِولین واو و هارولد اکتون و همچنین همسر آینده اش (النا) تامارا ابلسون ...
قسمت هایی از کتاب هنر اسلامی (لذت متن)
یکی از شگفتی های هنر اسلامی شیوه ای است که بوسیله ی آن در نخستین سالهای هجرت سبکی کاملا روشن، یعنی مجموعه ای کامل از نقشمایه ها، و یک روش ممتاز معماری توأم با عقیده و ایمان در هم آمیخته شد. هنرمندان اسلامی در راهی که هنرمندان رنسانس به جست و جوی کارهای نو و ناشناخته رفتند قدم نگذاشتند، بلکه به الگویی که زمان و سنت برای هنر و ذوق و شایستگی آنان جایز می شمرد همچنان وابسته ماندند و به دنبال احیا و بازگشت به سوی آن بودند و با ایجاد تنوعی توصیفی، هوشیارانه و زیرکانه روح هنر را جوان کردند. هنر اسلامی، در نگاه نخست و به چشم مردم غرب، تا اندازه ای همسان و همانند یکدیگر است، و نسبت دادن آ نها به مکانی خاص یا تاریخ گذاری آنها مشکل است، به همین دلیل هدف نویسنده در تألیف این کتاب این است که ابتدا آثار را طبق زمان و سپس بر مبنای سرزمینهای جغرافیایی معرفی کند، تا پیشرفت هایی را که طی سده های دراز رخ داده و نیز تنوعاتی را که در مناطق گوناگون به وجود آمده به تصویر در آورد. این کتاب به فصل های جداگانه تقسیم شده است تا از بیشتر کتابهایی که درباره هنر اسلامی تألیف شده قابل تشخیص باشد، زیرا اغلب کتابهای موجود درباره هنر اسلامی معمولا یا بر اساس محدود جغرافیایی یا مبنای مواد و مصالح تدوین شده است؛ اما این کتاب بر حسب منطقه ای خاص، یا موضوعی خاص مانند سفالگری، فلز کاری، نقاشی یا هر چه که بتوان آن را در فصلی جداگانه بررسی کرد، تنظیم شده است. در مورد زمان، این اثر از نخستین سالهای اسلام آغاز و در سده هفدهم به پایان می رسد.