کتاب کلیات سعدی

Saadi
با کشف الابیات
  • 660,000 تومان
  • به زودی 🙄
  • انتشارات: هرمس هرمس
    نویسنده:
کد کتاب : 37689
مترجم :
شابک : 978-9643630829
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 1406
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب کلیات سعدی اثر سعدی

سعدی شیرازی، یکی از بزرگ‌ترین شاعران قرن هفتم هجری (سدهٔ سیزدهم میلادی)، اثرات فراوان و متنوعی را در قالب‌های مختلف ادبی به یادگار گذاشته است. آثار او به دو دسته منثور و منظوم تقسیم می‌شوند. آثار منثور، به شکل نثری نوشته شده‌اند و بخش اعظم گلستان سعدی جمله‌ای بزرگ و جهانی است که در آن آیات قرآنی، احادیث اسلامی و ابیاتی نیز به‌همراه نثر قرار گرفته‌اند. دسته دوم (آثار منظوم) شامل بوستان سعدی، غزلیات (فارسی و عربی)، قصاید و ملمعات به علاوه چند عنوان دیگر می‌شود.

کلیات سعدی به مجموعه‌ای از تمامی این آثار در یک یا چند مجلّد گفته می‌شود که از گذشته تا کنون، بارها در داخل و خارج ایران به شکل‌های مختلف به چاپ رسیده است. اما در گذشته، تدوین‌گران کلیات، به دلیل عدم آگاهی از روش‌های اصولی تصحیح نسخه‌های دست‌نوشته کهن، به توصیف و نقل نسخه‌های دست‌نوشته نزدیک‌ترین و منطبق‌ترین اقدام نمی‌کردند که این ضعف باعث کاستی‌هایی در این چاپ‌ها می‌شد.

اما با ظهور مراکز آموزش عالی و تدریس علوم روز در حوزه ادبیات و فرهنگ و همچنین ایجاد ارتباط با مراکز علمی معتبر جهان، محققان با روش‌های اصولی تصحیح و جمع‌آوری و تدوین نسخه‌های قدیمی آشنا شدند. محمدعلی فروغی، یکی از دانشمندان فرهیخته، پس از هشت سال ممارست و تلاش، در سال ۱۳۱۶ برای اولین بار دیوان مصحّح خود را در چهار مجلد منتشر می‌سازد و سپس با همکاری حبیب یغمایی، گلستان سعدی را نیز در یک مجلد جداگانه و با تصحیح دقیق‌تر از خود به چاپ می‌رساند.

فروغی در برخی از ابیات که میان نسخه‌های دست‌نوشته مختلف شبهه‌ای وجود داشته، یکی از این ابیات را در متن اصلی می‌آورده و ابیات دیگری را در زیر صفحه ذکر می‌کند تا این کار محققان و پژوهشگران را در شناسایی نسخه‌های متفاوت کمک کند، اما این اقدام به افزایش حجم کتاب و در نتیجه ایجاد مشقت برای خوانندگان منجر شده است. به همین دلیل، با اجازه از محمدعلی فروغی، دیوان مصحّح یک‌جلدی بدون نقل نسخه‌های مختلف و توضیحات مربوطه نیز به چاپ رسیده‌است تا هر کس بر اساس نیاز خود اقدام به تهیه آن کند و این مشکل رفع گردد.

کتاب کلیات سعدی

سعدی
بومحمد مشرف الدین مصلح بن عبدالله بن مشرّف، متخلص به سعدی زاده ی سال 606 و در گذشته ی سال 690 هجری قمری، شاعر و نویسنده ی بزرگ ایرانی بود.سعدی به احتمال زیاد در سال 606 هجری قمری (برابر با حدود 589 خورشیدی و 1210 میلادی) در شیراز به دنیا آمد. با این حال، برخی از صاحب نظران، تولد او را در حدود سال 585 هجری قمری می دانند. با توجه به این که هیچ منبع تاریخی مستقلی در مورد زادروز سعدی گزارشی نداشته است، هر دو تاریخ ذکر شده، بر اساس استنباط صاحب نظران از آثار خود او به دست آمده است.نام کوچک سعدی، م...