کتاب واژه نامه شاهنامه

Shahnameh
کد کتاب : 39969
شابک : 978-9643728526
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 403
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 1 خرداد

معرفی کتاب واژه نامه شاهنامه اثر جلال خالقی مطلق

"واژه نامه شاهنامه" اثری است از شاهنامه پژوه برجسته ی ایرانی دکتر "جلال خالقی مطلق" که در آن برخی از واژگان و ترکیبات دشوارتر شاهنامه ی فردوسی، معنا شده است. دکتر "جلال خالقی مطلق" که یکی از معتبرترین تصحیح های شاهنامه را تالیف کرده است، پس از اینکه این تصحیح مورد استقبال علاقه مندان، علی الخصوص دانشجویان قرار گرفت، ضروری دانست که واژه نامه ای نیز برای این شاهکار نظم فارسی تنظیم نماید که حاصل آن، کتاب "واژه نامه شاهنامه" است. به گفته ی دکتر "جلال خالقی مطلق"، اثر پیش رو که در چهارصد صفحه به همت نشر سخن منتشر شده، زمان نسبتا زیادی را جهت تدوین به خود اختصاص داده و مولف که یکی از کارکشته ترین پژوهشگران ادبی ایران است، سعی کرده تا اثری همه جانبه و دقیق را در اختیار مخاطبین شاهنامه ی فردوسی قرار دهد.
این اثر که با هدف سهولت در امر آموزش شاهنامه و پژوهش در آن تالیف شده، نتیجه ی ادغام سه مجلد از واژه نامه های ابتدایی است که حاصل کار، به شکل این واژه نامه ی چهارصد صفحه ای پیش روی مخاطب است. علاوه بر واژگانی که از پیرایش نخست شاهنامه استخراج شده بود، واژگان پیرایش دوم نیز به این اثر افزوده شده و دکتر "جلال خالقی مطلق"، تدوین این اثر را حاصل زحمات یک تیم خبره از پژوهندگان ادیب می داند. "واژه نامه شاهنامه" ضمن اینکه مطالعه و پژوهش در این شاهکار گرانبها را تسهیل می کند، یک منبع مناسب جهت آشنایی با واژگان ایران کهن است و گوهرهای گرانسنگی را بر گنجینه ی لغات هر فارسی زبان ادب دوستی، خواهد افزود.

کتاب واژه نامه شاهنامه

جلال خالقی مطلق
جلال خالقی مطلق، ادیب، پژوهشگر و شاهنامه پژوه ایرانی است. تولد او در ۲۰ شهریور ۱۳۱۶ در تهران بود. تحصیلات دبیرستانی را در تهران انجام داد. دوره‌های تحصیلات دانشگاهی را در آلمان گذراند و در سال ۱۳۴۹ (۱۹۷۰) از دانشگاه کلن در رشته‌های شرق‌شناسی، مردم‌شناسی و تاریخ قدیم درجهٔ دکتری گرفت. از سال ۱۳۵۰ (۱۹۷۱) در بخش مطالعات ایرانی در دانشگاه هامبورگ مشغول به تدریس زبان و ادبیات فارسی و فرهنگ ایران بوده‌است.جلال خالقی مطلق از آغاز دههٔ ۱۳۵۰ ضمن اقامت و تدریس در کشور آلمان، پژ...
دسته بندی های کتاب واژه نامه شاهنامه