کتاب داستانهای مثنوی

Dastan-haye Masnavi
(بانگ نای)
کد کتاب : 41207
مترجم :
شابک : 978-9644234620
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 424
سال انتشار شمسی : 1385
سال انتشار میلادی : 2000
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب داستانهای مثنوی اثر جلال الدین محمد بلخی(مولانا)

"داستانهای مثنوی" که از قلم "جلال الدین محمد بلخی" معروف به "مولانا" برآمده اند، قصه هایی هستند که پیر و جوان را مجذوب خود کرده و همواره پندی در دل خود نهفته دارند. "بانگ نای" که مجموعه "داستانهای مثنوی" به انتخاب "سید محمدعلی جمال زاده" است، با مقدمه ای از یکی از برجسته ترین اساتید مولوی شناس، یعنی استاد "بدیع الزمان فروزانفر" به انتشار رسیده و در اختیار خوانندگان قرار دارد.
"سید محمدعلی جمال زاده"، "داستانهای مثنوی" را از هر شش دفتر مثنوی برگزیده و در "بانگ نای" جمع آوری کرده است. نحوه ی داستان سرایی "مولانا" در مثنوی معنوی، همان شیوه ای است که در هزار و یک شب و کلیله و دمنه نیز مشاهده می شود؛ به این صورت که در پی هر حکایت اصلی، چند حکایت فرعی آورده شده که به قصه ها حالتی درخت وار، با تنه ای واحد و شاخه های فراوان می دهد.
این شیوه ی روایت در روایت، دامنه ی داستان سرایی "مولانا" را چنان گسترده می کند که گاهی اشاره ها، کنایه ها و تقریرات قصه، از میزان تجربه و تمرکز خواننده خارج شده و ممکن است رشته ی داستان از دستش بگریزد. لذا در کتاب "بانگ نای"، "سید محمدعلی جمال زاده" گوهرهای ناب و پراکنده ی مثنوی را یک جا مجتمع ساخته و آرایشی زیبا برای "داستانهای مثنوی" در نظر گرفته است؛ این کار سبب شده تا خواندن و بهره بردن از عرفان و اندیشه ی والای "جلال الدین محمد بلخی"، برای خوانندگان، علی الخصوص جوانانی که به سبب مشغله های دنیای جدید فرصت پژوهش و کنکاش در آثار بزرگ عرفانی و ادبی کشور را ندارند، آسان شود و فرصت مطالعه ای دلپذیر از یکی از گیراترین متون ادبیات فارسی فراهم آید.

کتاب داستانهای مثنوی

جلال الدین محمد بلخی(مولانا)
جلال الدین محمد بلخی معروف به مولانا، مولوی و رومی، زاده ی 15 مهر 586 و درگذشته ی 4 دی 652 هجری شمسی، از مشهورترین و تأثیرگذارترین شاعران ایرانی است.جلال الدین محمد بلخی در بلخ زاده شد. پدر او مولانا محمد بن حسین، خطیبی معروف به بهاءالدین ولد و سلطان العلما، از بزرگان صوفیه و مردی عارف بود و نسبت خرقه ی او به احمد غزالی می رسید. وی در عرفان و سلوک سابقه ای دیرین داشت و چون اهل بحث و جدال نبود و دانش و معرفت حقیقی را در سلوک باطنی می دانست نه در مباحثات و مناقشات کلامی و لفظی، پرچمداران کلام و...