کتاب جامعه شناسی ارتباطات (اصول و مبانی)

Sociology of Communication
دانشنامه ارتباطات 1
کد کتاب : 41546
شابک : 978-9644238772
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 236
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 33
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب جامعه شناسی ارتباطات (اصول و مبانی) اثر باقر ساروخانی

"جامعه شناسی ارتباطات" اثری است از "باقر ساروخانی" که در آن به آموزش "اصول و مبانی" ارتباط می‌پردازد. فرهنگ بدون ارتباطات انسانی که لنگر و تکیه‌گاه جامعه است، به عنوان یکی از اجزای تمدن بشری به وجود نمی‌آمد.
فرآیند انتقال اطلاعات، ایده‌ها و اقدامات انسانی از یک فرد به فرد دیگر به عنوان ارتباط شناخته می‌شود. به طور کلی، هر فردی از طریق ابزارهای مختلف با دیگران ارتباط برقرار نموده و پیام‌های خود را منتقل می‌کند.
از سوی دیگر معتبرترین متخصصان این حوزه، ارتباطات را تکنیکی برای ایجاد و گسترش روابط انسانی می‌دانند. بنابراین، ارتباط، انتقال پیام از فردی به فرد دیگر و همچنین پایه و اساس ساخت جامعه است. ما می‌خواهیم افکار خود را به اشتراک بگذاریم و به طور کلی آن را با گیرنده ارتباط خود در مورد یک موضوع خاص هماهنگ کنیم.
بر اساس تعاریف موجود در کتاب "جامعه شناسی ارتباطات" نوشته‌ی"باقر ساروخانی" ، ارتباطات ریشه فرهنگ است و باعث تکامل آن می‌شود. تا جایی که بشر در پراکندگی و عدم ارتباط به سر می‌برد، توانایی یادگیری صحیح هیچ کدام از جنبه‌های پیشرفت فرهنگی را نداشتن.
انسانها تنها می توانند توانایی‌ها، اکتشافات و دانش خود را به صورت گروهی به دیگران منتقل کنند و ابزار بقا و ماندگاری خود را در تاریخ با ایجاد زبان و بعدها خط و نوشتار به دست آورند. در نتیجه، جامعه تنها متشکل از زندگان نیست، بلکه متوفیانی که ایده ها و دستاوردهایشان در جریان مبادله قرار گرفته نیز بخشی از جامعه‌اند. بر اساس آنچه ادعا شد، ارتباطات انسانی، پیدایش فرهنگ به عنوان پایه و اساس حرکت و ترقی انسان را رقم زدند و فقدان ارتباط منجر به یک حالت رکود نسبی در وجود انسان و همچنین مانع هر گونه ارتقای اجتماعی می‌شود.

کتاب جامعه شناسی ارتباطات (اصول و مبانی)

باقر ساروخانی
دکتر باقر ساروخانى در سال 1318 در خانواده‏ اى متوسط در قزوین تولد یافت. دوره ابتدایى و متوسطه را در زادگاهش سپرى کرد و سال 1337 به عنوان شاگرد اول تمامى دبیرستان‏هاى قزوین شناخته شد. وى همان سال در کنکور حقوق و زبان و ادبیات فرانسه شرکت کرد و در هر دو رشته موفق گردید و در زبان و ادبیات فرانسه به رتبه شاگرد اولى کنکور دست یافت. دکتر ساروخانى سپس به دانشسراى عالى رفت و لیسانس زبان و ادبیات فرانسه و علوم تربیتى گرفت و از همان سال به تدریس زبان‏هاى فرانسه و انگلیسى در قزوین پرداخت و د...
دسته بندی های کتاب جامعه شناسی ارتباطات (اصول و مبانی)
قسمت هایی از کتاب جامعه شناسی ارتباطات (اصول و مبانی) (لذت متن)
منطق موزائیکی: مک لوهان در بسیاری از آثارش به مفهوم منطق موزائیکی نظر دارد. چیدن تمامی عناصر کنار یکدیگر و آنان را در یک مجموعه نگریستن به نظر او موجب می شود که فرد از تک بینی دیدگاههای محدود و انحصاری فراتر رود و هر عنصر را در بستر محیطی آن مطمح نظر قرار دهد. از نظر مک لوهان وسیله همان پیام است او برای حامل پیام که همان وسیله ارتباطی است تنها رسالت انتقال محض پیام را قائل نیست.