کتاب معماری و راز جاودانگی

The Timeless Way of Building
کد کتاب : 46334
مترجم :
شابک : 978-9643343354
قطع : خشتی
تعداد صفحه : 352
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1978
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب معماری و راز جاودانگی اثر کریستوفر الکساندر

کتاب «معماری و راز جاودانگی» کتابی است در سال ۱۹۷۹ توسط کریستوفر الکساندر نوشته شده است که نظریه جدیدی از معماری (و به طور کلی طراحی) را پیشنهاد می‌کند که بر درک و پیکربندی الگوهای طراحی تکیه دارد. اگرچه بعدا منتشر شد، اما اساسا مقدمه ای بر زبان الگو و آزمایش اورگان است که زمینه فلسفی را برای مجموعه مرکز ساختارهای محیطی فراهم می کند.

الکساندر در کتاب مفهوم «کیفیت بدون نام» را معرفی می‌کند و استدلال می‌کند که باید به دنبال گنجاندن این کیفیت بی‌نام در ساختمان‌های خود باشیم. الکساندر تلاش می کند تا ایده را با احاطه کردن آن با مفاهیم موجود تعریف کند که بخشی از کیفیت بدون نام را منعکس می کند اما برای تعریف جداگانه آن کافی نیست.

این به عنوان یک سری طولانی از سرفصل های مورب نوشته شده است که با بخش های کوتاهی که جزئیات بیشتری را ارائه می دهد، نوشته شده است. همانطور که الکساندر در پیش گفتار نشان می دهد، کتاب 552 صفحه ای را می توان در یک ساعت فقط با خواندن سرفصل ها خواند که چارچوب استدلال کتاب را تشکیل می دهد. همچنین تصاویر تمام صفحه متعددی در سراسر کتاب وجود دارد که برخی از آنها توسط متن ارجاع داده شده اند و برخی از آنها صرفا یک استدلال بصری اضافی برای تکمیل کلمات هستند.

سبک به کار رفته در کتاب نیز برای یک متن معماری غیرمعمول است و گاهی شبیه شعر منثور یا متون مقدس مذهبی است. در واقع، برخی آن را اساسا «کتابی درباره فلسفه با نمونه‌های معماری» می‌دانند.

کتاب معماری و راز جاودانگی

کریستوفر الکساندر
کریستورفر الکساندر (Christopher Alexander) استاد رشته معماری در آمریکا است. او در سال ۱۹۳۶ در وین متولد شد و در آکسفورد و چیستر انگلستان بار آمد.در دانشگاه کمبریج انگلستان در دو رشته معماری و ریاضیات در مقطع کارشناسی تحصیل کرد و سپس به آمریکا رفت و موفق به اخذ درجه دکترای معماری از دانشگاه هاروارد شد. به خاطر پایان‌نامه دکترایش دربارهٔ ترکیب فرم، نخستین مدال طلای مؤسسه معماران آمریکا در رشته تحقیق را از آن خود ساخت. این پایان‌نامه بعداً به عنوان یادداشت‌هایی دربارهٔ ترکیب فرم ب...
قسمت هایی از کتاب معماری و راز جاودانگی (لذت متن)
یکی از مهیج ترین لحظات در زندگی من از معمولی ترین لحظات آن بوده است. با دوستی در دانمارک بودم. توت فرنگی با چای میخوردیم که من متوجه شدم او توت فرهنگی را خیلی خوب، تقریبا مثل کاغذ ورقه ورقه می کند. البته این کار بیش از حد معمول طول می کشد. به همین سبب، از او پرسیدم چرا این کار را می کند. گفت وقتی که توت فرنگی میخوریم، مزه اش را از آن مقدار از سطح توت احساس می کنیم که با زبانمان مماس می شود. هرچه این سطح بیشتر باشد، مزه توت را بیشتر احساس می کنیم بنا بر این، هرچه آن را بیشتر ورقه ورقه کنم، سطوح بیشتری در اختیار خواهم داشت. زندگی او همه اش همین طور بود. این به قدری معمولی است که بیان آنچه در عمقش نهفته دشوار است.