کتاب ایران در چهار کهکشان ارتباطی

Iran in four communication galaxies
(سیر تحول تاریخ ارتباطات در ایران، از آغاز تا امروز)
کد کتاب : 47338
شابک : 978-9641214694
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 1945
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : ---
تعداد جلد : 3

معرفی کتاب ایران در چهار کهکشان ارتباطی اثر مهدی محسنیان راد

"ایران در چهار کهکشان ارتباطی" به قلم دکتر "مهدی محسنیان راد"، "سیر تحول تاریخ ارتباطات در ایران، از آغاز تا امروز" را به تصویر می‎کشد. یک ارتباط‌شناس معروف کانادایی به نام مارشال مک لوهان، سال‌ها پیش اظهار داشت که بشر در طول تاریخ از طریق سه کهکشان با هم ارتباط برقرار کرده است. آنها از کهکشان شفاهی شروع کردند، سپس راهی کهکشان گوتنبرگ شدند، حال در کهکشان مارکنی هستند و نهایتا به دهکده جهانی می‎روند. اما دکتر "مهدی محسنیان راد"، داستان ایران را داستانی جداگانه می‌داند. او مدعی است که ایران پس از کهکشان شفاهی به سمت کهکشانی دیگر و سپس به کهکشان گوتنبرگ و مارکنی رفته است. وی همچنین «بازار پیام» را آخرین مقصد ایران و جهان می‌شناسد.
بازار پیام جایی است که یک روز نویسندگان می‌توانند چهره خوانندگان خود را ببینند. با این حال، سفر به این جهان فانتزی ممکن است یک قرن دیگر طول بکشد و یا هرگز اتفاق نیفتد.
"ایران در چهار کهکشان ارتباطی" که به نظر نتیجه‌ی هفت سال کار بی‌وقفه‌ی دکتر "مهدی محسنیان راد" است، در سه جلد که مجموعا چیزی حدود 2000 صفحه مطلب را شامل می‌شود، منتشر شده است و خلاصه ای از مطالب سه جلد به زبان انگلیسی در پایان جلد سوم ارائه شده است.
فصل نخست کتاب "ایران در چهار کهکشان ارتباطی"، اولین کهکشان را در کنار آثار به جا مانده از دوران پیش از تاریخ بررسی می‌کند و تصاویر شگفتی را که ساکنین ایران بر دیوار غار یا کوه بر جا گذاشته‎اند، زیر ذره‌بین می‎برد. دومین کهکشان ارتباطی، طولانی‌ترین قسمت کتاب است و خود، پنج فصل را تشکیل می‌دهد. از این پس شیوه نگارش کتاب تغییر می‎کند و زمینه تاریخی-اجتماعی و مرزهای فرهنگی حاکم بر هر دوره زمانی و نیز ابزار و وسایل ارتباطی آن دوره‎ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

کتاب ایران در چهار کهکشان ارتباطی

مهدی محسنیان راد
مهدی محسنیان راد (متولد ۱۳۲۴) جامعه‌شناس و استاد دانشگاه ایرانی است. وی از نخستین گروه دانشجویان علوم ارتباطات در ایران و از شاگردان کاظم معتمدنژاد است. آثار او عمدتاً در حوزه ارتباطات است.محسنیان‌راد در سال ۱۳۵۰ لیسانس مطبوعات (روزنامه - رادیو و تلویزیون) خود را از دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی اخذ کرد. سال ۱۳۵۳ اولین کتاب او با عنوان تحلیل محتوای رادیو ایران با همکاری کاظم معتمدنژاد و صدرالدین الهی منتشر شد. در سال ۱۳۵۶ مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته تحقیق در ارتباط جمعی از مدر...
دسته بندی های کتاب ایران در چهار کهکشان ارتباطی
قسمت هایی از کتاب ایران در چهار کهکشان ارتباطی (لذت متن)
پس از اقدامات مرکز تحقیقات فیزیک نظری، شرکت مخابرات ایران، اقدامات خود را با راه اندازی مرکز اطلاع رسانی دیتا آغاز کرد. این شبکه، سرویس های متعددی را پیش بینی کرد که یکی از آنها اشتراک شبکه اطلاعاتی کامپیوتر سرو بود که مرکز آن در ایالات متحده آمریکا قرار داشت؛ اما در همان نخستین سال راه اندازی آن، ایالات متحده آمریکا چند بار عضویت تمامی کاربران ایرانی این شبکه را به طور یک جانبه قطع کرد. آنها در پاسخ به شرکت مخابرات ایران، به طور غیررسمی می گفتند که این اقدام به خاطر مقررات تحریم آمریکا علیه ایران انجام شده است. پس از چند ماه دوباره اتصال به شبکه مذکور برقرار شد؛ ولی چندی بعد، باز قطع شد. مشکلات مذکور، به علاوه هزینه بسیار سنگین دریافت اطلاعات سبب شد که از این شبکه به نحو مطلوب استفاده نشود. سپس شرکت مخابرات ایران از پروتکلی به نام x25 استفاده کرد که از دهه 1970 در دنیا متداول شده بود. این سیستم از سرعت پایینی برخوردار بود. در نتیجه، باز هم هزینه انتقال اطلاعات، بالا ماند. طی سال های بعد، شرکت مخابرات ایران، سیستم های پر سرعتی مانند frame relay را به کار انداخت که جایگزینی آن برای کشورهایی مانند ایران که از ایکس 25 استفاده می کردند، بسیار گران تمام می شد. در پی آن، ایران با خرید تجهیزات جدید توانست امکان پذیرش 300 هزار کاربر را برای اینترنت فراهم کند؛ ضمن آنکه اقداماتی را دنبال کرد تا تکنولوژی های جدیدی از جمله نوع back bone را که بر اساس ای تی ام و لایه های frame relay و isdn طراحی شده بود، به کار گیرد. در کنار این اقدامات پراکنده، در آستانه دهه 1380، با پیگیری طرحی به نام «توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات» که به اختصار (تکفا) نامیده شد، برنامه های میان مدت و درازمدت ورود به دهکده جهانی پیگیری و با چشم اندازی بیست ساله به طور رسمی آغاز شد.