کتاب صد سال گرافیک در تهران

One hundred years of graphics in Tehran
تاریخ گرافیک،همراه با شناخت نامه ی صد طراح گرافیک در تهران
کد کتاب : 47468
شابک : 978-2000908616
قطع : خشتی
تعداد صفحه : 360
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب صد سال گرافیک در تهران اثر معراج قنبری

"صد سال گرافیک در تهران" از "معراج قنبری"، "تاریخ گرافیک، همراه با شناخت نامه ی صد طراح گرافیک در تهران" را ارائه می کند. مولف جوان و خوش آتیه ی این اثر اشاره می کند که "صد سال گرافیک در تهران" ابتدا یک مقدمه ی مختصر پیرامون دوره ی قاجار دارد که تاریخچه ی طراحی گرافیک در تهران را در سده ی گذشته مورد بررسی قرار می دهد. "معراج قنبری" در فصل نخست کتاب "صد سال گرافیک در تهران"، در یک ترتیب تاریخی که بر چهره ی طراحی گرافیک در شهر تهران تاکید دارد، به آثار و موضوعاتی توجه می کند که از نظرگاه های مختلف، نام تهران یا خود شهر در آن اثر نمود داشته و قابل بررسی می باشد. در اینجا به موضوعات، مکان ها و جریانات قابل توجه نظیر اولین آتلیه ها و مراکز آگهی و آموزش گرافیک در تهران نیز پرداخته شده است.
در فصل دوم "صد سال گرافیک در تهران" به قلم "معراج قنبری" به شناخت نامه ی صد چهره ی طراحی گرافیک در تهران پرداخته شده و در این قسمت، طراحان یا خود متولد تهران بوده اند و یا رشد و شکوفایی اصلی و حرفه ای آن ها در تهران اتفاق افتاده است. از جمله سرشناس ترین افرادی که در فصل دوم کتاب "صد سال گرافیک در تهران" از آن ها نام برده شده و به فعالیت هایشان پرداخته شده می توان به "عباس کیارستمی"، "مرتضی ممیز"، "مجید اخوان"، "ابراهیم حقیقی"، "نورالدین زرین الکلک" و "رضا عابدینی" اشاره کرد. این اثر متناسب با محتوای خود مملو از تصاویر و طرح های گرافیکی است که می تواند برای هنرمندان و متخصصین گرافیک و همچنین علاقه مندان به این هنر، مفید و جالب واقع شود.

کتاب صد سال گرافیک در تهران

معراج قنبری
معراج قنبری نویسنده ایرانی متولد سال 1373 می باشد.
قسمت هایی از کتاب صد سال گرافیک در تهران (لذت متن)
عباس کیارستمی هنرمندی جامع الاطـراف بـود و در زمینه های مختلفی مانند گرافیک، سینما، تدوین، نقاشی، شعر و عکاسی فعالیت داشت. او در اوایـل دهـه ۱۳۴۰ در دانشکده ی هنرها زیبا (دانشگاه تهران) در رشته نقاشی پذیرفته شـد. هم زمان با تحصیل در دانشکده، بـه عنـوان نقـاش تبلیغاتی در آتلیه هفت همراه با «علی اکبر صادقی»، شروع به طراحی پوستر و آگهی تبلیغاتی کرد. او پس از مدتی به «تبلی فیلم» رفت و فعالیت طراحی گرافیک را ادامه داد. تصویرگری کتاب، عنوان بندی فیلم و طراحی پوسترهایش بخش هـای جدانشدنی از تاریخ طراحی گرافیک ایران هستند. وی در سال ۱۳۴۶ در سازمان تبلیغاتی نگاره، در کنار فیروز شیروانلو، فرشید مثقالی، نیکزاد نجومی و علی اصغر محتاج به طراحی پوستر و ساخت تیتراژ فیلم پرداخت. عنوان بندی فیلم «وسوسه شیطان» ساخته ی «محمـد زرین دست» نخستین تجربه طراحی و ساخت تیتراژ برای او بود. تیتراژهای دو فیلم قیصر (۱۳۴۸) و رضا موتوری (۱۳۴۹) از مسعود کیمیایی فعالیت های بعدی او در این زمینه بود. می ‎توان گفت کار در سینما برای کیارستمی با طراحی گرافیک فیلم «قیصر» آغاز شد. مدتی بعد از فعالیت در نگاره، به دعوت فیروز شیروانلو که مسئولیت امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را برعهده داشت به کانون رفت و در سال ۱۳۴۹ اولین فیلمش «نان و کوچه» را ساخت. طراحی پوستر فیلم های وسوسه شیطان (۱۳۴۶)، قیصر (۱۳۴۸)، رشید (۱۳۵۰)، سیاه و سفید (۱۳۵۱)، دو راه حـل بـرای یک مسئله (۱۳۵۴)، لباسی برای عروسی (۱۳۵۵) و سیرک بزرگ مسکو (۱۳۴۸)، روز جهانی پیکار با بی سوادی (دهه ی ۱۳۴۰) مهم ترین پوسترهایی هستند که عباس کیارستمی پیش از سال ۱۳۵۷ طراحی کرد. او در طراحی پوستر فیلم «قیصر» دست به کار تازه ای زد، با آگراندیـسمان کردن عکس ترامدار بازیگر، تکنیکی نو به وجود آورد که تا آن زمان کسی آن را انجام نداده بود. دهه ۱۳۵۰ اوج فعالیت طراحی گرافیک برای اوست، آثارش در کنار دیگر طراحان گرافیک در دو نمایشگاه مهم تاریخی «پنجاه سال گرافیک ایران » (۱۳۵۵) و «نخستین نمایشگاه هنر گرافیک آسیا» (۱۳۵۸) به نمایش درآمد.