کتاب داشناک - خویبون

Dashnak - Xoybun
نگاهی به هم پیمانی ارمنی ها و کردها در شورش آرارات
کد کتاب : 50821
شابک : 978-6003001152
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 168
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب داشناک - خویبون اثر کاوه بیات

در دورۀ تحولات کردی، که از یک دورۀ بیشتر عشایری و مذهبی به شکلی بیشتر سیاسی و ناسیونالیستی تبدیل شد، شورش آرارات به عنوان یک نقطۀ عطف بسیار مهم قابل توجه است. این شورش توسط گروهی از کردهای ترکیه تحت رهبری سیاسی سازمان خویبون و فرماندهی نظامی احسان نوری پاشا، در مخالفت با دولت آنکارا در فاصلۀ سال‌های 1307 تا 1309 شمسی در اطراف ارتفاعات آرارات بروز یافت.

این کتاب «داشناک - خویبون» گزارشی دقیق و سندی مهم ارائه می‌دهد که چگونگی شکل‌گیری این تحالف عملی و نظری بین ارمنی‌ها و کردها در این مبارزه را به تصویر می‌کشد. همچنین، نگاهی به دیدگاه اولیۀ ترک‌ها نسبت به این تغییر و تلاش‌هایی که برای نقده و ارزیابی آن انجام دادند نیز دارد. این مجموعه معتبر به تجزیه و تحلیل این دوران تاریخی پیچیده و اهمیت آن در تحولات منطقه‌ای و ملی پرداخته و درک عمیق‌تری از ریشه‌ها و پیامدهای این شورش را ارائه می‌دهد.

کتاب داشناک - خویبون

کاوه بیات
کاوه بیات متولد ۱۳۳۳ در تهران ، تاریخ‌نگار، پژوهشگر ایرانی و نوه دختری صولت‌الدوله قشقایی است. وی مقالاتی در فصلنامه گفتگو و ماهنامه جهان کتاب و ماهنامهٔ اندیشهٔ پویا دارد. بیات دبیر مجموعه‌های «تاریخ معاصر ایران» و «آسیای میانه و قفقاز» در شرکت نشر و پژوهش شیرازه کتاب (انتشارات شیرازه کتاب ما) است.