کتاب آزادی زنان

Problems of woman's libration; a marxist approach
مسایل، تحلیلها و دیدگاهها
کد کتاب : 5372
مترجم :
شابک : 978-9649225180
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 216
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1969
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب آزادی زنان اثر اولین رید

"آزادی زنان" اثری است از "ایولین رید"، که در آن "مسایل، تحلیلها و دیدگاهها"ی موجود در این زمینه را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. زنان با وجود اینکه نیمی از جمعیت فعال جامعه را تشکیل می دهند، همیشه در معرض سوءرفتار قرار داشته اند. از یک سمت کارفرمایان و حکمرانان جامعه آن را تحت سلطه ی خویش دارند و از سمت دیگر مردان همان جامعه آنان را سرکوب می کنند. به عبارتی هم در جامعه و هم در خانه تحت سوء استفاده و ستم قرار می گیرند. به دلیل عدم آگاهی از ریشه های اصلی این سرکوب، روش های درستی برای مقابله با آن به کار گرفته نمی شود؛ بنابراین مطالعه ی "آزادی زنان" از "ایولین رید"، امکان شناخت ریشه ای و مقابله ی درست با آن را فراهم می سازد.
"ایولین رید" در "آزادی زنان" سعی می کند تا ریشه های این ظلم و سرکوب را از چشم انداز جامعه شناسی و مردم شناسی ارزیابی نموده و روش های برخورد با آن را به زنان معرفی کند. اکثر نکات مطرح شده در "آزادی زنان"، از جنبه ی عمومی برخوردار هستند و "ایولین رید" با ارزیابی تاریخی و اجتماعی جوامع بشری، برداشتی عام به خاص را از دیدگاه فلسفه ی دانش بنیان به خصوص در مورد جامعه ی آمریکا فراهم نموده است. محتوای کتاب مسائلی درباره زن و خانواده و دیدگاه تاریخی آن، افسانه های فرودستی زنان، نحوه ی از دست دادن کنترل سرنوشت زنان و نحوه ی باز به دست آوردن آن، نظام کاستی و طبقاتی درباره ی زن، مد، آرایش و بهره کشی از زن و در نهایت رمز و رازهای زنانه را در بر می گیرد.

کتاب آزادی زنان

اولین رید
اِولین رید (انگلیسی: Evelyn Reed) (زادهٔ ۳۱ اکتبر ۱۹۰۵ در هالدون (نیوجرسی) – درگذشتهٔ ۲۲ مارس ۱۹۷۹ در نیویورک) نویسنده و مبارز فمینیست و مارکسیست آمریکایی بود. او از رهبران حزب کارگران سوسیالیست آمریکا و از پایه‌گذاران ائتلاف حرکت ملی سقط جنین زنان بود.اِولین در ژانویه ۱۹۴۰ به قصد دیدار لئون تروتسکی و همسرش ناتالیا سدوا به مکزیک رفت. آن‌جا در خانهٔ تروتسکی در کویوآکان با رهبر تروتسکیست آمریکایی، جیمز پ.کانن آشنا شد.او همان سال به عضویت حزب کارگران سوسیالیست (آمریکا) درآمد و تا...
قسمت هایی از کتاب آزادی زنان (لذت متن)
امشب، در اینجا همه می دانند که ما در دوره ای از تنش ها و ناآرامی های فزاینده اجتماعی زندگی می کنیم. شاهد این ادعا تظاهرات اعتراض آمیز و جنبش های آزادیخواهانه ای است که عنوان مهم روزنامه ها درباره آنها است و مهم تر از همه خشم مردم آمریکا در برابر جنگ ویتنام است. واشنگتن تاکنون میلیاردها دلار پول را به هدر داده در حالیکه نیازهای ابتدایی مردم آمریکا به مسکن، آموزش، مراقبت های بهداشتی و رفاهی را نادیده گرفته است. در جامعه سیاهپوست شورش هایی رخ می دهد که خواهان پایان بخشیدن به جنگ و نژادپرستی است. دانشجویان برآشفته از نظام زورگویی و شستشوی مغزی در تلاش هستند تا دانشکده ها و مدارس عالی را از سلطه ی شرکت های تجارتی و مالی بزرگ برهانند. پس تعجب آور نیست که به همراه این موج ناخشنودی و ستیزه جویی، روحیه بیداری و جنبش آزادیخواهانه زنان از نو روی دهد.