کتاب هندسه خیال و زیبایی

The Geometry of Imagination and Beauty
کد کتاب : 53975
شابک : 978-9642320417
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 246
سال انتشار شمسی : 1396
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب هندسه خیال و زیبایی اثر حسن بلخاری قهی

حسن بلخاری قهی نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه اهل ایران است که در زمینۀ فلسفه هنر و مطالعات زیبایی‌شناسی و حکمت شرق فعالیت می‌کند. بلخاری همچنین استاد تمام و مدیر گروه مطالعات عالی هنر در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و نیز عضو هیئت علمی دانشگاه تهران می‌باشد. او در آذر ماه ۱۳۹۸ به عنوان پژوهشگر برجسته دانشگاه تهران و در آذرماه ۱۳۹۴ به عنوان پژوهشگر برتر کشوری در رشته هنر و معماری و نیز در آذر ماه ۱۳۹۵ به عنوان پژوهشگر نمونه دانشگاه تهران برگزیده شد. همچنین دکتر بلخاری در اسفند ۱۳۹۹ به عنوان رئیس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری کشور (عتف) انتخاب گردید. وی همچنین در بهمن ماه ۱۳۹۸ با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عضویت شورای بازبینی فیلمهای سینمایی کشور درآمد. همچنین دکتر بلخاری در آبان ماه ۱۴۰۰ به عضویت شورای فرهنگی و علمی آستان قدس رضوی درآمد. او تا به حال نزدیک به ۳۰ کتاب و ۱۸۰ مقاله در حوزه هنر و زیبایی شناسی تألیف نموده است.

کتاب هندسه خیال و زیبایی نوشته این محقق ایرانی است. اخوان نخستین اندیشمندان تاریخ حکمت و اندیشه اسلامی هستند که مراتب عقل و علم را با استناد به مراتب تأویلی نور تشریح و تصویر کرده اند و از اولین نظریه پردازان قائل به ارتباط میان مراتب عقل و ارواح بشری به آیه نور در تمدن اسلامی به شمار می آیند. اهمیت و نقش محوری اخوان الصفا در تاریخ اندیشه و هنر اسلامی ضرورت بازشناسی آرای آنان را ایجاب می کند، از این رو محور این پژوهش تحقیق دربارة اندیشه و آرای اخوان در هنر و زیبایی، بررسی جایگاه انسان، مراتب عالم و قوای نفس، و حسن و زیبایی در آرای آنان و سپس بنیانهای حکمی هنر و صناعت و نقش بنیادین اخوان الصفا در ظهور فتوت نامه هاست. که بیانگر جایگاه ویژه این بزرگان در تاریخ فرهنگ اسلامی است.

کتاب هندسه خیال و زیبایی

حسن بلخاری قهی
حسن بلخاری (نام کامل: حسن بلخاری قهی) (زاده سال ۱۳۴۱ در اصفهان، ایران) استاد دانشگاه تهران، نویسنده، پژوهشگر و استاد ایرانی فعال در زمینه فلسفه هنر و زیبایی‌شناسی و حکمت شرق است. هم‌اکنون او رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران است همچنین او استاد تمام و مدیر گروه مطالعات عالی هنر در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و نیز عضو هیئت علمی دانشگاه تهران می‌باشد. او در آذر ماه 1398 به عنوان پژوهشگر برجسته دانشگاه تهران و در آذرماه 1394 به عنوان پژوهشگر برتر کشوری در رشته هنر و معمار...
دسته بندی های کتاب هندسه خیال و زیبایی