کتاب دستور زبان فارسی

Persian grammer
کد کتاب : 54307
شابک : 978-9643151973
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 368
سال انتشار شمسی : 1403
سال انتشار میلادی : 1983
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 29
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب دستور زبان فارسی اثر پرویز ناتل خانلری

"دستور زبان فارسی" تالیف دکتر "پرویز ناتل خانلری" در زمره‌ی نخستین دستور زبان‌های فارسی است که با استفاده از مفاهیم زبانی رایج در اروپا به نگارش درآمده است. دکتر "خانلری" در این کتاب کوچک با عدول از تعاریف متعارف کوشش کرد تا توضیحات تازه ای از مفاهیم دستوری به زبان فارسی ارائه دهد. شایان ذکر است که وی به تمامی عبارات دستوری استاندارد زبان فارسی تسلط کامل داشت، در نتیجه، تعاریفی که در کتاب "دستور زبان فارسی" ارائه شده، چیزی بیش ازترجمه صرف از اصطلاحات رایج می‌باشد.
این اثر برای دبیرستان‌ها، آموزش "دستور زبان فارسی" به صورت صریح و مختصر را فراهم کرد و دکتر "پرویز ناتل خانلری" از اولین کسانی بود که انقلابی در آموزش "دستور زبان فارسی" ایجاد کرد. کتاب او سالهاست چاپ می شود و نمونه‌ای از خلاقیت نگارشی در عرصه‌ی آموزش است. دکتر "خانلری" این کتاب را جهت تدریس در دبیرستان‌ها طراحی کرد و برخلاف کتاب‌های "دستور زبان فارسی" قبلی، به جای اجزای جمله، روی خود عبارت و جمله تمرکز داشت. تکنیک او با تشریح اجزای جمله نسبت به یکدیگر و در چارچوب جمله آغاز می‌شود و سپس هر یک از این اجزا به صورت جداگانه توضیح داده می‌شود. دو بخش اول کتاب به آموزش "دستور زبان فارسی" به این روش پرداخته و پس از آن مقالات و پژوهش‌هایی در زمینه نحو و زبان‌شناسی فارسی و نیز دستور زبان و زیبایی‌شناسی ارائه شده است. بخش اول کتاب با تعریف جمله شروع می‌شود و اجزای آن در بخش دوم مورد بحث قرار می‌گیرد. بخش سوم جمله سازی و ساختمان جمله را بررسی می‌کند، در حالی که بخش چهارم به مقاله‌ای در مورد پسوند مصدر و روند تاریخی دگرگونی آن در زبان فارسی اختصاص دارد. در بخش پنجم و ششم کتاب مقالاتی درباره مسائل دستوری و کاربرد درست آن‌ها آمده و توصیه‌هایی در زمینه زیبایی‌شناسی نیز قرار گرفته است.

کتاب دستور زبان فارسی

پرویز ناتل خانلری
پرویز ناتل خانلری (زادهٔ اسفند ۱۲۹۲ در تهران - ۱ شهریور ۱۳۶۹ در تهران) از اهالی ناتل نور مازندران، ادیب، سیاست مدار،مترجم، زبان شناس، نویسنده و شاعر معاصر ایرانی است.پرویز ناتل خانلری در اسفندماه ۱۲۹۲ در تهران زاده شد. خانوادهٔ پدر و مادر او هر دو مازندرانی بودند و در حکومت قاجار شغل دیوانی داشتند. کلمهٔ «ناتل» (نام قدیمی شهری در مازندران) به پیشنهاد نیما یوشیج (نوه خالهٔ مادرش) بر نام خانوادگی او افزوده شد و باآنکه خود همیشه آن را به کار می برد، در شناسنامهٔ او نبود.پرویز ناتل خانلری تحصیلات...
قسمت هایی از کتاب دستور زبان فارسی (لذت متن)
از نخستین کتابی که برای آموختن زبان فارسی در سال ۱۲۸۹ قمری به قلم میرزا حبیب اصفهانی و به عنوان دستور سخن در اسلامبول منتشر شد تا کتابهای درسی تألیف میرزا عبدالعظیم گرگانی (قریب) و سپس کتابی که به عنوان دستور زبان فارسی با همکاری پنج استاد دانشگاه برای سال سوم و چهارم دبیرستانها انتشار یافت همواره مبنای تألیف آن بود که از اجزاء جمله و تعریف یکایک انواع کلمه آغاز کنند تا سرانجام به واحد گفتار یعنی جمله برسند. در ضمن بحث با این روش، که غالبا از صرف و نحو عربی نمونه می گرفت و در بعضی از نکات کتابهای ابتدایی دستور زبان فرانسه نیز مورد نظر قرار داشت همیشه در مفردات کلام بحث می شد و ارتباط مطالب مطلقا در نظر نبود.