کتاب قرن های بی زمان

gharnhaye bi zaman
درآمدی تحلیلی - معرفت شناختی بر منطق الطیر عطار
کد کتاب : 56024
شابک : 978-6004562317‬
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 956
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب قرن های بی زمان اثر مهدی محبتی

"قرن های بی زمان" اثری است به همت "مهدی محبتی"، که در آن "درآمدی تحلیلی - معرفت شناختی بر منطق الطیر عطار" را به دوست‌داران این ادیب بزرگ نیشابوری ارائه می‌کند. "مهدی محبتی"، اثر را با مقدمه ای مفصل شروع می کند که در ادامه‌ی آن، هفت فصل آمده است. بدون شک این اولین بار است که "درآمدی تحلیلی - معرفت شناختی بر منطق الطیر عطار" به این شکل و در این اندازه و حجم ارائه می‌شود. با این حال، همانطور که نویسنده تأکید نموده، این کتاب با اینکه در درجه اول به نقد و بررسی یکی از برجسته‌ترین منظومه‌های عرفانی ادبیات فارسی پرداخته، اما لزوما محدود به این اثر عطار نیست.
در هر یک از فصل های هفت گانه کتاب "قرن های بی زمان"، جنبه های مختلف شعر و شخصیت عطار بررسی شده است، به طوری که مخاطب پس از گذراندن هفت بخش از کتاب، که اشاره‌ای به هفت وادی عشق در کتاب عطار است، به جهان فکری عطار ورود می‌کند. "مهدی محبتی" معتقد است که بدون در نظر گرفتن مجموع آثار عطار، هیچ یک از آثار وی را نمی‌توان به‌صورت مجزا و جدا از آثار دیگر فهمید و به عمق آن اثر رسید.
مخاطب حتی با ورق زدن فهرست و مقدمه کتاب "قرن های بی زمان"، مسائل مختلفی را در می‌یابد که از جمله‌ی آنها می‌توان به اثر نهادهای سیاسی-اجتماعی در شکل‌گیری قالب‌های ادبی و تمثیل‌های عرفانی، سنت نگارش رساله و تدوین آنها و... اشاره کرد. در این کتاب نگاهی به سیر تحول مقامات عرفانی از آغاز تا عصر عطار، تبیین رابطه انسان و خدا در منطق‌الطیر، اندیشه‌ی ابن عربی و عطار به عنوان معماران آموزه احدیت در فرهنگ اسلامی و ایرانی، مبانی ساختاری- معنایی در روایات عطار و تحلیل وضعیت روحی وی در تألیف منطق‌الطیر، صورت گرفته است.

کتاب قرن های بی زمان

مهدی محبتی
مهدی محبتی نویسنده و پژوهشگر و استاد دانشگاه است. ویكارشناسي رشته زبان و ادبيات فارسي دانشگاه فردوسي مشهد 1367-1363(شاگرد اول دانشگاه)، كارشناسي ارشد رشته زبان و ادبيات فارسي دانشگاه فردوسي مشهد 1370-1367(شاگرد اول دانشگاه)، دكتري رشته زبان و ادبيات فارسي دانشگاه تهران ، (1374 -1370) است. محبتی دانشیارزبان وادبیات فارسی دانشگاه زنجان می باشد.
قسمت هایی از کتاب قرن های بی زمان (لذت متن)
این کتاب اولا و بالذات معطوف به نقد و تحلیل منطق الطیر است، اما صرفا محدود به آن نیست و از بطن آن تقریبا همۀ آثار و به ویژه منظومه ها - و شخصیت خود عطار - نیز معرفی و نقد می شوند تا امکان نگاهی یکپارچه و هماهنگ ابتدا به منطق الطیر و از طریق آن به آثار و کل معرفت و شخصیت و عرفان عطار فراهم آید.