کتاب تاریخ خاورمیانه (ویراست چهارم)

A history of the Middle East
کد کتاب : 57726
مترجم :
شابک : 978-6003676633
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 568
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

تاریخ خاورمیانه
A history of the Middle East
کد کتاب : 59637
مترجم : عبدالعلی اسپهبدی
شابک : 978-9644459641
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 474
سال انتشار شمسی : 1388
سال انتشار میلادی : 1991
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تاریخ خاورمیانه (ویراست چهارم) اثر پیتر منسفیلد

خاورمیانه، در آن واحد مقدس‌ترین و نفرت‌انگیزترین جای جهان است. مجموعه‌ای عجیب و غریب که همه‌ی ادیان ابراهیمی و تعدادی از ادیان غیرابراهیمی لحظه‌ی شروع و سیر رشد و نموشان آن‌جا بوده و تاریخ و تمدن‌شان را به‌گونه‌ای روایت کرده‌اند گو اینکه جهان از آن‌جا آغاز شده و حتی نسخه‌ی پایان جهان را نیز در همین منطقه پیچیده‌اند! به هر روی خاورمیانه با کوهستان‌ها، جنگل‌ها، دشت‌ها، دریاها، رودها و کویرهایش، مهمل ابراهیم(ع)، یعقوب(ع)، موسی(ع)، عیسی(ع)، محمد(ص)، زرتشت، مانی، مزدک و ... بوده است و همه‌ی این‌ها در عهد عتیق، عهد جدید، قرآن، اوستا و ارژنگ و ... از آغاز تا پایان در همین جغرافیای خاورمیانه زیسته‌اند و جهان اساطیری و آیینی این مردمان در همین‌جا خلاصه می‌شده است. خاورمیانه اما در منظر تاریخ حقیقی‌اش چیز دیگری‌ست؛ تصویری عجیب و در لحظه‌های بسیاری از تاریخش دهشتناک. کتاب «تاریخ خاورمیانه» نوشته‌ی «پیتر منسفیلد» به تاریخ این منطقه از دوران باستان تا امروز پرداخته و با جزءنگری و عدم جانبداری منحصربه‌فردش، سرشار از توصیه و تحلیل راهگشاست که هم وضعیت امروز را تشریح می‌کند و هم نشان می‌دهد چه شد که این شد؛ چند هزار سال است که اینجا سرها بریده می‌بینیم، بی‌جرم و بی‌جنایت!
تاریخ خاورمیانه در ویراستی که نیکولاس پلهام پس از درگذشت منسفیلد منتشر کرده، دو فصل تازه در پایانش دارد که به تاریخ چند دهه‌ی اخیر به ویژه دوران پساشوروی می‌پردازد و دو پیش‌بینی منسفیلد را که یکی اثبات شده و دیگری نادرستی‌اش هویدا، بررسی و تحلیل می‌کند. اهمیت این کتاب برای ما مردم خاورمیانه همان‌قدر است که باید برای یک شهروند آمریکایی و اروپایی باشد. وقتی منسفیلد در فصل آخر کتابش به نام «چشم‌انداز قرن بیست‌ودوم» آن هم بیش از دو دهه پیش از این، ظهور گروه‌های بنیادگرای اسلامی را پیش‌بینی کرده بود و هم‌زمان گفته بود که آمریکا پس از شوروی ورود نظامی به این منطقه نخواهد داشت، و در ادامه، فصل‌های افزودنی پلهام، اهمیت تاریخ خاورمیانه در ویراست چهارمش بر همگان روشن‌تر می‌شود.


کتاب تاریخ خاورمیانه (ویراست چهارم)

قسمت هایی از کتاب تاریخ خاورمیانه (ویراست چهارم) (لذت متن)
کتاب های جدید درباره ی منطقه ی خاورمیانه همه با پیش بینی روزهای بهتر پایان می یابند. اما کتاب هایی که در سال های اخیر نوشته شده بدون استثناء مهر بطلان بر این خواب و خیال ها زده اند. با این حال اگر امیدی هم باشد، آن است که با خروج تدریجی آمریکا از عراق، مردم خاورمیانه دگربار به سبک خود، مناقشات شان را حل وفصل کرده و برای سرنوشت خود تصمیم می گیرند. چنانکه پیتر گفت، «منطقه ی خاورمیانه طی قرون، رویاهای فاتحان و صلح طلبان را با هم خلط کرده است.»

واژه ی «خاورمیانه» اروپامحور است. عجیب نبود که برای مردم شبه قاره ی هند آزاردهنده باشد. از نگاه آنان، این منطقه «باختر میانه» است. حتی ممکن است بگویند «غرب آسیا». چرا نه! اما ایراد آنجاست که دیگر مصر را شامل نمی شود. به همین منوال، «جهان عرب» که امروزه رواج یافته ایران و اسرائیل را که دست کم در کانون نگرانی های منطقه واقع شده اند دربرنمی گیرد.