کتاب فارابی و بنیان گذاری فلسفه سیاسی اسلامی

Alfarabi and the Foundation of Islamic Political Philosophy
  • 15 % تخفیف
    230,000 | 195,500 تومان
  • موجود
  • انتشارات: حکمت حکمت
    نویسنده:
کد کتاب : 58734
مترجم :
شابک : 978-9642442133
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 384
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2000
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 23 اردیبهشت

معرفی کتاب فارابی و بنیان گذاری فلسفه سیاسی اسلامی اثر محسن مهدی

"فارابی و بنیان گذاری فلسفه سیاسی اسلامی" اثری است از "محسن مهدی" که در آن وی فارابی را در میان فیلسوفان نوافلاطونی قرار می‌دهد که قصد هماهنگ‌سازی آرای افلاطون و ارسطو را دارند. وی ابتدا به انتقال درک اساسی از بحث فلسفی، گرایش به حوزه‌های مرتبط با فلسفه، اندیشه سیاسی، الهیات و فقه در اسلام، به‌ویژه در اسلام قرون وسطی در زمان فارابی می‌پردازد. در همین بخش نخست از کتاب، فلسفه سیاسی و الهیات سیاسی و همچنین فلسفه و عرفان سیاسی به وضوح متمایز می شوند.
در این اثر، "محسن مهدی" که به طور گسترده به عنوان محقق برجسته اندیشه سیاسی اسلامی شناخته می‌شود، نتیجه‌ی بیش از چهار دهه تحقیق را برای ارائه تحلیلی معتبر از آثار و اندیشه‌ی "فارابی و بنیان گذاری فلسفه سیاسی اسلامی"، در اختیار خوانندگان می‌گذارد. "محسن مهدی" در این پژوهش، نوشته‌هایی از فارابی را که مدت‌ها گمان می‌شد گم شده یا حتی شناخته نشده، هویدا نمود و این متفکر بزرگ را آن‌گونه معرفی کرد که معاصرانش او را می‌دیدند: فیلسوفی که می‌کوشید پایه‌هایی را برای درک جدیدی از دین وحیانی و ارتباط آن با سنت فلسفه سیاسی بنا بگذارد.
"محسن مهدی" در آغاز با بررسی فلسفه اسلامی و بحث در زمینه تاریخی آن، حوزه‌های مرتبط فلسفه، اندیشه سیاسی، کلام و فقه زمان را مورد توجه قرار می‌دهد. او سپس به مفهوم مدینه‌ی فاضله‎ی فارابی می‌پردازد و با تحلیلی عمیق از فلسفه افلاطون و ارسطو، کتاب را به پایان می‌رساند. "فارابی و بنیان گذاری فلسفه سیاسی اسلامی" به قلم "محسن مهدی"، یک دست و پنجه نرم کردن فلسفی با نوشته‌های فارابی به حساب می‌آید و مطالعه‌ای ضروری برای هر فرد علاقه‌مند به فلسفه سیاسی قرون وسطی خواهد بود.

کتاب فارابی و بنیان گذاری فلسفه سیاسی اسلامی

محسن مهدی
محسن مهدی (عربی: محسن مهدي؛ ۲۱ ژوئن ۱۹۲۶ – ۹ ژوئیه ۲۰۰۷) یک استاد دانشگاه اهل ایالات متحده آمریکا بود، که با اصالت عراقی، یک اسلام‌شناس و عرب‌شناس برجسته به‌شمار می‌رفت. او شخصیتی عمده در مطالعه‌ی تاریخ عرب، لغت‌شناسی و فلسفه است، که شناخته‌شده‌ترین اثر وی، نخستین ویرایش انتقادی هزار و یک شب است.
دسته بندی های کتاب فارابی و بنیان گذاری فلسفه سیاسی اسلامی
قسمت هایی از کتاب فارابی و بنیان گذاری فلسفه سیاسی اسلامی (لذت متن)
هدف محسن مهدی این است که نشان دهد فارابی در صورت بندی فلسفه سیاسی خود بیشتر به جریانی متمایل بود که نوافلاطونیان - افلاطونیان میانه - ادامه دادند. تأکید او بر چگونگی استفاده فارابی از این سیر تفسیر افلاطونی است، نه بر تفسیر نوافلاطونی که با مسائل الاهیات مرتبط است. این تأکید به او اجازه می دهد تا بر دغدغه های سیاسی افلاطون تمرکز کند و بکوشد همزمان ارسطو را به صورتی قابل پذیرش تر برای خوانندگان ترسیم کند.