کتاب اقتصاد سیاسی ایران

Iran's political economy
مجموعه یادداشت ها و گفت وگوها درباره سیاست گذاری اقتصادی در ایران
کد کتاب : 59449
شابک : 978-6004971218
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 890
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 13 اردیبهشت
تعداد جلد : 2

معرفی کتاب اقتصاد سیاسی ایران اثر عباس آخوندی

"اقتصاد سیاسی ایران" به قلم "عباس آخوندی" کتابی است که "مجموعه یادداشت‌ها و گفت وگوها درباره سیاست‌گذاری اقتصادی در ایران" را در دربردارد. حق مالکیت خصوصی، حق افراد برای انتخاب محصولات و خدمات، حق در دسترس بودن فرصت‌ها به شکل برابر، ایجاد رقابت و قضاوت عادلانه، همه توسط حاکمیت قانونی و سیاست‌گذاری در حوزه اقتصاد تامین می‌شود. اقتصاد بازار، سیستمی است که حاکمیت قانون را در حوزه اقتصاد، با کمترین هزینه مبادله، فراهم می کند. اقتصادی که در آن تجارت با کمترین هزینه و با بیشترین کارآیی اتفاق می‌افتد، رقابت در آن استوار است، منابع به طور کارآمد توزیع می‌شوند، قیمت‌ها توسط بازارهای رقابتی ایجاد می‌شود و فعالان اقتصادی در انتخاب خود راه پیش می‌برند.
ایجاد چنین اقتصادی هم ساده و هم دشوار است. از یک سو، این سیستم در سطح جهانی شناخته شده و به خوبی تثبیت شده است و در نتیجه غیرقابل انکار است. با این حال، این سیستم در یک محیط اجتماعی که شامل نهادهای حقوقی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و همچنین انواع دیگر نهادهای اجتماعی است، عمل می کند.
تعریف مرزهای مشخصی برای بخش خصوصی و همچنین فقدان نهادهای بازار مستقل که از جریان قدرت نظامی و سیاسی مستقل باشد و بتواند از حریم خصوصی و حقوق آن دفاع کند، چالش‌های کلیدی پیش روی "اقتصاد سیاسی ایران" است. علاوه بر این دو، گروه‌های عمومی غیردولتی نیز در اقتصاد ایران فعال هستند و سهم قابل توجهی از فعالیت بازار را به خود اختصاص می‌دهند. آنها از ماهیت عمومی خود برای دسترسی به منابع استفاده می کنند و در نتیجه رقابت بازار و قضاوت عادلانه را مخدوش می‌کنند. کتاب پیش رو به قلم "عباس آخوندی"، چالش‌های اساسی "اقتصاد سیاسی ایران" را بازتعریف می‌کند و با "مجموعه یادداشت‌ها و گفت وگوها درباره سیاست‌گذاری اقتصادی در ایران"، آن را به خواننده می‌شناساند.

کتاب اقتصاد سیاسی ایران

عباس آخوندی
عباس احمد آخوندی (زادهٔ ۱۶ خرداد ۱۳۳۶) سیاست‌مدار اعتدال‌گرا، مدرس دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است که هم‌اکنون به عنوان استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران فعالیت می‌کند، وی پیش‌تر در فاصله سالهای ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ در کابینه دوم دولت اکبر هاشمی رفسنجانی و ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ در دولت یازدهم و دوازدهم وزیر راه و شهرسازی بود.آخوندی به دلیل تهیه پیش نویس لایحه خصوصی‌سازی ایران که به اصل ۴۴ قانون اساسی معروف است دارای اعتبار بالایی است. در سال ۲۰۱۱، وی مجموعه ای از ...