کتاب پول

Money
کد کتاب : 64429
مترجم :
شابک : 978-6229782910
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 240
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب پول اثر جیکوب گلدستاین

به هر حال پول چیست و از کجا و چرا سرچشمه گرفته است؟ به گفته جیکوب گلدشتاین، این چیز ساخته شده در طول قرن ها تکامل یافته است و بر اساس پیشرفت های تکنولوژیکی، نیازهای جامعه و اغلب ایده های دیوانه کننده افراد دور از حاشیه، شکل های مختلفی به خود می گیرد. گلدشتاین که از طریق حکایات تاریخی و شوخ‌آمیز گفته هایش را بیان می کند، این ابزار همیشه در حال تکامل را از اختراع اولین سکه‌ها در بین‌النهرین، تا اینکه چگونه چین قرن‌ها قبل از ظهور پول کاغذی در غرب اختراع کرد، و چگونه در یک نقطه از سوئد، مردان «سکه‌های» غول‌پیکر حمل می‌کردند را رمزگشایی می‌کند. در پشت پرده ی همه ی این ها، به استاندارد طلا، پوند استرلینگ، مبدا یورو، صندوق های سرمایه گذاری مشترک، بیت کوین و جامعه بدون پول نقد نیز اشاره می کند. مانی داستان‌های سرگرم‌کننده‌ای از شخصیت‌های جذابی را ارائه می‌کند که اساسا سیستم‌های پولی ما را تغییر دادند، مانند چنگیز خان، جان لاو، یک قاتل محکوم و قمارباز حرفه‌ای، لودیت‌ها و سایبرپانک‌های آنارشیستی که بیت‌کوین را خلق کردند.
از طریق این جنبش‌های بزرگ، ما شاهد ظهور و سقوط موسسات مالی مختلف هستیم: بانک‌های مرکزی، بازار سهام، فدرال رزرو، و موسسات سایه مانند Lehman Brothers که به ایجاد بحران مالی سال 2008 کمک کردند.
پر جنب و جوش و در دسترس و پر از نکات جالب (کلمه "بانکدار" از "نیمکت نشینان" - یا "بانچیری" ونیزی - مربوط به دهه 1600 که از طلا محافظت می کردند می آید) گلدشتاین به تکامل پول نگاه می کند (که به نظر می رسد تعریف آن چنین است، اگر همه ما موافق باشیم که این پول است، پس پول است).

کتاب پول

جیکوب گلدستاین
جیکوب گلدشتاین روزنامه‌نگار، نویسنده و مجری پادکست آمریکایی است. او از دانشگاه استنفورد با مدرک لیسانس خود در زبان انگلیسی و از دانشگاه کلمبیا با مدرک کارشناسی ارشد خود در روزنامه نگاری فارغ التحصیل شد. او برای وال استریت ژورنال، میامی هرالد و بوزمن دیلی کرونیکل گزارش داده است. او همچنین برای مجله نیویورک تایمز نوشته است. او اکنون خبرنگار و مجری مشترک پادکست NPR Planet Money است و همچنین نویسنده کتاب 2020 Money: The True Story of a Made-Up Thing است.
قسمت هایی از کتاب پول (لذت متن)
حدود سال ۱۸۶۹ میلادی، خواننده ای فرانسوی با نام «مادمازل زیلی» به همراه برادرش و دو خواننده دیگر راهی یک تورکنسرت جهانی شدند. در توقفی که در یک جزیره کوچک در اقیانوس آرام جنوبی داشتند، متوجه شدند که مردم آنجا از پول استفاده نمی کنند، در نتیجه خوانندگان موافقت کردند بلیت های کنسرت را در ازای هر کالایی که ساکنان جزیره آوردند، بفروشند. اجرایشان بسیار موفق بود. یکی از حاکمان محلی نیز در این کنسرت حضور داشت. آنها توانستند ۸۱۶ بلیت بفروشند. زیلی پنج ترانه از اپراهای محبوب آن دوره را خواند. زیلی در نامه ای که برای عمه اش فرستاده بود، در خصوص کالاهایی که در ازای پول دریافت کرده بود، چنین نوشت: سه خوک، ۲۳ بوقلمون، ۴۴ مرغ، پنج هزار نارگیل، ۱۲۰۰ آناناس، ۱۲۰ کدوتنبل، ۱۲۰ بسته موز و ۱۵۰۰ پرتقال. زیلی در نامه اش عنوان کرده بود که این ثروت بادآورده برای او مشکلاتی ایجاد کرده و چنین سوالی را مطرح کرده بود: با این میوه ها و حیوانات چه کار باید کرد؟