کتاب قارچ های ایران

Mushrooms of Iran
راهنمای میدانی
کد کتاب : 64708
شابک : 978-6008351429
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 360
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب قارچ های ایران اثر محمدرضا آصف شایان

کتاب "قارچ های ایران" نوشته محمدرضا آصف شایان است که توسط نشر "ایران شناسی" منتشر شده است. در این کتاب تقریبا بالغ بر سیصد گونه از قارچ هایی که در ایران پرورش پیدا میکنند توضیح داده شده اند. این قارچ ها به همراه اطلاعاتی چون تصاویر رنگی، نقشة پراکنش، توصیف ظاهری، رویشگاه و بستر رویش به همراه اطلاعاتی از سمی، خوراکی یا غیرخوراکی و دارویی‌بودن معرفی شده است. در تهیة این کتاب از مستندات و مقالات به‌روز علمی و تجربیات نگارنده استفاده شده است. مطالعة این کتاب می‌تواند برای متخصصان و دانشجویان قارچ‌شناسی و رشته‌های وابسته و به‌ویژه طبیعت‌گردان، ماجراجویان و علاقه‌مندان به دنیای شگرف قارچ‌ها مفید واقع شود.
محمدرضا آصف شایان نویسنده کتاب "قارچ های ایران"، متولد مرداد 1353 در تبریز و دارای مدرک دکترای تخصصی قارچ شناسی است. ایشان از سال 1380 با شروع به کار در موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور، به شکل جدی و تخصصی آغاز به مطالعه تنوع زیستی و تاکسونومی قارچ های ایران نمود. درحال حاضر ایشان به عنوان عضو هیئت علمی و مسئول مجموعه مرجع قارچ های هرباریوم ایران مشغول به فعالیت هستند.

کتاب قارچ های ایران

محمدرضا آصف شایان
محمدرضا آصف شایان، متولد مرداد 1353 در تبریز و دارای مدرک دکترای تخصصی قارچ شناسی است. ایشان از سال 1380 با شروع به کار در موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور، به شکل جدی و تخصصی آغاز به مطالعه تنوع زیستی و تاکسونومی قارچ های ایران نمود. درحال حاضر ایشان به عنوان عضو هیئت علمی و مسئول مجموعه مرجع قارچ های هرباریوم ایران مشغول به فعالیت هستند.
قسمت هایی از کتاب قارچ های ایران (لذت متن)
این گروه شامل قارچ هایی است که دارای بافت سخت و چوبی بوده و بخش اسپورزا یا لایه زایا درون لوله هایی تشکیل می شود. به طوری که بازیدیوم ها و بازیدیوسپورها در دیواره درونی این لوله ها ظاهر می شوند. کلیه قارچ هایی که اصطلاحا تحت عنوان قارچ های چوب زی یا قارچ های طاقچه ای شناخته می شوند در این گروه قرار دارند. برخلاف اغلب قارچ های آگاریک، لایه زایا در قارچ های پلی پور درون لوله ها تولید شده و به همین دلیل در این گروه از قارچ ها سطح لایه زایا به شکل سوراخ هایی دیده می شود. سطح مقطع قابل رویت این لوله در اندام بارده به شکل روزنه ها یا سوراخ هایی با اشکال و قطر مختلف دیده می شود.برای تجسم بهتر قرارگیری لوله ها و منافذ، تعداد زیادی نی نوشیدنی را در نظر بگیرید که به شکل طولانی به یکدیگر متصل شده اند. در این حالت نمای عرضی نی ها به شکل روزنه های متعددی دیده می شود. هرچند در اغلب موارد به دلیل شکل رویشی این دسته از قارچ ها بر روی چوب، از این گروه به عنوان قارچ های طاقچه ای یاد می شود، اما باید به این نکته توجه داشت که اندام های بارده این قارچ ها در اشکال بسیار متنوع و مختلفی تولید می گردند.