کتاب قصه ی پلنگ سفید

The story of the white panther
کد کتاب : 84044
شابک : 978-9643374822
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 24
سال انتشار شمسی : 1395
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 21 اردیبهشت

معرفی کتاب قصه ی پلنگ سفید اثر سید مهدی شجاعی

هواداران حقوق جانوران بر این باورند که ایجاد درد و رنج برای جانوران نادرست است و جانوران نباید خورده شوند، در باغ وحش‌ها اسیر و زندانی باشند، در تحقیقات دردناک، یا هر نوع تحقیقات دیگری از آن‌ها استفاده شود و خصوصا اینکه نباید برای توسعه زندگی انسان‌ها به محیط زندگی آنان تجاوز شود. آنها معتقدند که جانوران دارای حقوق قانونی و اخلاقی معینی هستند که شامل حق آسیب و آزار ندیدن نیز می‌گردد.
بحث درباره اخلاق و رویکرد اخلاقی انسان‌ها درباره جانوران به گذشته‌های بسیار دور می‌رسد. نخستین اشاره‌ها به حقوق جانوران و رفتاری که انسان باید در برابر آن‌ها پیش گیرد تا اخلاق را رعایت کرده باشد، به یونان باستان باز می‌گردد. اگر چه جانوران حقوق ندارند، اما این نمی‌تواند دلیلی برای انسان در برخورد ناشایست با آن‌ها باشد. در عوض، ما باید با احترام با آن‌ها برخورد کنیم چون این باعث برخورد احترام‌آمیز ما با همدیگر می‌شود. برای نمونه، هنگامی که با جانور خانگی کسی برخورد بد کنیم، انگار با آن شخص برخورد ناشایست کرده‌ایم.
کتاب قصه پلنگ سفید به قلم سیدمهدی شجاعی داستان پلنگی را روایت می‌کند که از وحشی بودن خسته شده و می‌خواهد در کنار انسان‌ها به عنوان یک حیوان اهلی زندگی کند. همه پلنگ‌ها به مخالفت برخاستند. اما او رفت و با نجاری برخورد کرد. نجار به فکر سوء‌استفاده افتاد بعد از اینکه عدم صداقت نجار برای پلنگ مشخص شد به قصابی پناه برد که برایش غذا آورده بود. اما دیری نگذشت که به نیت سوء قصاب نیز پی برد و در یک اتفاق جالب پلنگ به سراغ نویسنده داستان می‌رود. از او می‌خواهد تا داستان را تغییر دهد و او را به حیات وحش بازگرداند. ولی نویسنده پایانی که در نظر دارد را برایش بازگو می‌کند…
نقاشی این کتاب را علیرضا گلدوزیان به عهده داشته است. وی تصویرگر کتاب‌های کودکان و نوجوانان سال ۱۳۵۵ در تهران به دنیا آمد. او کارشناس ارشد رشته‌ی گرافیک از دانشگاه هنر است و فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۷۴ با طراحی پوستر برای یک فیلم سینمایی آغاز کرده است.
گلدوزیان تا‌کنون برای آثار فراوانی در حوزه کودک و نوجوان تصویرسازی کرده است. گلدوزیان در سال ۲۰۰۲ برای تصویرگری یک کتاب جایزه baij ژاپن را دریافت کرد و در سال ۲۰۰۳ نیز قلم طلایی بلگراد را برای تصویرگری کتاب دیگری گرفت. تصویرگری او در سال ۲۰۰۴ برگزیده نمایشگاه بولونیا شد و سال ۲۰۰۵، برای دو کتاب جایزه بزرگ براتیسلاوا را گرفت.

کتاب قصه ی پلنگ سفید

سید مهدی شجاعی
سید مهدی شجاعی در سال ۱۳۳۹ در تهران به دنیا آمد و هفده سال بعد با دیپلم ریاضی، برای ادامه تحصیل در رشته تئاتر وارد دانشکده هنرهای دراماتیک شد. او در بدو ورود به دانشکده، گرایش کارگردانی تئاتر را برگزید و حدود سه سال نیز با همین گرایش پیش رفت و عموم واحدهای کارگردانی را پشت سر گذارد. در این زمان که به سن بیست سالگی رسیده بود، از میان مسیرهای مختلف پیش رو، نویسندگی را به عنوان حرفه برگزید. به همین جهت از رشته کارگردانی به نمایشنامه نویسی و ادبیات دراماتیک تغییر جهت داد و همچنین با اعلام انصراف ...