جی بی پریستلی

جی بی پریستلی

جان بوینتن پریستلی (John Boynton Priestley؛ ۱۳ سپتامبر ۱۸۹۴ – ۱۴ اوت ۱۹۸۴) یک رمان‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس، و گوینده اهل بریتانیا بود. جان بوینتون پریستلی، در ۱۳ سپتامبر ۱۸۹۴ در برادفورد به دنیا آمد. پدرش مدیر مدرسه بود و مادرش نیز در هنگامی که وی دوساله بود درگذشت. از شانزده سالگی در روزنامه‌های زادگاهش مطالبی می‌نوشت. در جریان جنگ جهانی اول در ارتش بریتانیا خدمت نمود و با مدال افتخاری که از سوی دولت دریافت کرد توانست برای ادامه تحصیل وارد دانشکده ترینیتی هال، کمبریج شود. وی مدرک لیسانس خود را در رشته ادبیات گرفت و ساکن لندن شد.
پریستلی اولین اثر خود را با نام «کاراکترهای کمیک انگلیسی» در سال ۱۹۲۵ منتشر کرد و پس از آن رمان «آدم در پرتو نور ماه» را به نوشت و پس از آن کتاب «در تاریکی جهل» را به رشته تحریر در آورد. پریستلی در زمینه داستان‌نویسی نیز نویسنده‌ای ماهر و چیره‌دست بود که علاوه بر نمایش‌نامه‌نویسی، داستان‌های زیادی نوشت.
در همین سال همسرش «پاتریشیا تمپست» درگذشت و پریستلی را با دو دختر خردسال و یک زندگی به شدت صدمه دیده تنها گذاشت. پریستلی مجدداً ازدواج کرد. به زودی موفقیتی چشمگیر با انتشار رمان «دوستان خوب» در سال ۱۹۲۹ به سراغش آمد و نامش را پرآوازه ساخت. مقبولیت این رمان تا بدان حد بود که تاکنون این اثر قریب پنجاه بار تجدید چاپ شده و چندین بار هم به فیلم درآمده‌است.

کتاب های جی بی پریستلی

خاندان لیندن


پیچ خطرناک


من قبلا اینجا بوده ام