پرویز براتی

پرویز براتی

پرویز براتی (متولد ‏۱۳۵۶‏ در آبادان)، روزنامه‌نگار و نویسنده ایرانی است‎. پرویز براتی متولد ۱۳۵۶ آبادان، تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی رشته ادبیات در دانشگاه اصفهان به اتمام رسانده و از سال ‏۱۳۸۰ مشغول روزنامه‌نگاری حرفه‌ای است. او در حوزه هنرهای تجسمی و معماری قلم می‌زند و از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶، دبیر سرویس هنری روزنامه شرق بوده‌است‎. براتی در حال حاضر مشغول تحقیق و نگارش دربارهٔ ادبیات شگرف در ایران است که به نوعی ادامه کتاب «بادهای افسون» به حساب می‌آید. این کتاب با عنوان «دیونامه» ؛خیال پردازی در متون ایرانی و زیبایی‌شناسی چهرهٔ دیو، پری و اژدها، به زودی از سوی نشر چشمه منتشر خواهد شد.
او به عنوان مؤلف کتاب‌های «کتاب عجایب ایرانی» (۱۳۸۸ - نشر افکار)، سرگذشت نقاشی در ایران (۱۳۹۱ - نشر افق) و بادهای افسون:مقدمه ای بر شناخت علوم غریبه در ایران (نشر چشمه - ‏۱۳۹۶) را در کارنامه خود دارد. اپیکاک شامل شش داستان از کورت ونه گات نیز با ترجمه او و رضا نوحی منتشر شده‌است.
پرویز براتی در سال ۱۳۹۱ پنجمین جایزه روزنامه‌نگاری امید یادبود دکتر مهدی سمسار را به خاطر فعالیتش در حوزه هنرهای تجسمی دریافت کرده‌است‎. همچنین نماینده کشوری برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد در مهرماه ۱۳۹۳ از این روزنامه‌نگار ایرانی به‌خاطر مبارزه با گرسنگی و حمایت از برنامهٔ جهانی غذا تقدیر کرد.

کتاب های پرویز براتی

دیونامه


بادهای افسون