کتاب دستور زبان فارسی

Persian grammar
بر اساس نظریه ی گروه های خودگردان در دستور وابستگی
کد کتاب : 102819
شابک : ‌‌978-9642131594
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 496
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : جلد نرم
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب دستور زبان فارسی اثر امید طبیب زاده

کتاب "دستور زبان فارسی" با عنوان "بر اساس نظریه گروه‌های خودگردان در دستور وابستگی" توسط نویسنده "امید طبیب زاده" توسط انتشارات "مرکز" منتشر شده است. در این کتاب، نظریه گروه‌های خودگردان در زمینه دستور زبان فارسی مورد بررسی و ارائه قرار می‌گیرد.

در این نظریه، هر ساخت نحوی در زبان فارسی نوشتاری رسمی به هسته و وابستگی‌هایش تجزیه و تحلیل می‌شود و روابط وابستگی میان اجزا نحوی نمایش داده می‌شود. نظریه گروه‌های خودگردان تلاش می‌کند تحلیل مدلل و مبتنی بر روابط وابستگی را ارائه دهد. این نظریه دو فرض اصلی دارد: اولا، هر ساخت نحوی، اعم از جملات یا گروه‌های کوچک‌تری مثل گروه‌های اسمی یا صفتی و غیره، در نهایت از پنج نوع عنصر تشکیل شده است، شامل یک هسته و صفر تا چهار وابسته (شامل متمم‌های اجباری، متمم‌های اختیاری، افزوده خاص و افزوده عام). ثانیا، روابط نحوی درون هر ساخت تنها از طریق توصیف روابط وابستگی بین این پنج عنصر نمایش داده می‌شود.

کتاب "دستور زبان فارسی" برای دانشجویان رشته‌های ادبیات فارسی، زبان‌شناسی و پردازش زبان (رشته‌های کامپیوتر) در مقاطع تحصیلی مختلف، از کارشناسی تا دکتری، به عنوان یک منبع ارزشمند و مفهومی برای تحقیقات و مطالعات در زمینه دستور زبان فارسی مفید واقع می‌شود.

کتاب دستور زبان فارسی

امید طبیب زاده
امید طبیب‌زادهٔ قمصری (زادهٔ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۴۰ در تهران) زبان‌شناس ایرانی و استاد زبان‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. فعالیت‌های پژوهشی او عمدتاً درزمینهٔ واج‌شناسی، آواشناسی، وزن شعر فارسی، دستور وابستگی و دستور زبان فارسی است.طبیب‌زاده دوره کارشناسی زبان انگلیسی را در دانشگاه شهیدباهنر کرمان و دوره کارشناسی ارشد و دکتری زبان‌شناسی را در دانشگاه تهران گذراند. او از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۵ در دانشگاه بوعلی سینا مشغول تدریس بود و مدتی سردبیری مجلات ...
دسته بندی های کتاب دستور زبان فارسی