کتاب آیا غنای عده ای اندک به سود همه ماست

Does the Richness of the Few Benefit Us All?
کد کتاب : 103940
مترجم :
شابک : 978-6227892208
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 100
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب آیا غنای عده ای اندک به سود همه ماست اثر زیگمونت باومن

کتاب حاضر از یک مقدمه و سه فصل تشکیل شده است. در فصل نخست، نویسنده به شواهد جدید و مفصل دربارۀ افزایش نابرابری از دهۀ 1980 میپردازد و در فصلهای دوم و سوم به تجزیه و تحلیل منطق حاکم بر نظریۀ نشت اقتصادی یعنی اولویت کمک مالی به بنگاه‌های سرمایه و کاهش مالیات ثروتمندان برای ثروتمندشدن جامعه می‌پردازد و مدعاهای اصلی آن را مورد نقد قرار می‌دهد. چهار داعیۀ اصلی اقتصاد سرمایه سالار، که وی به چالش میکشدشان، عبارتند از:
1 )رشد اقتصاد غایت و مقصود سازماندهی اجتماعی و سیاسی است؛
2 )افزایش مداوم مصرف ضامن خوشبختی است؛
3 )نابرابری بخشی از طبیعت انسان است؛
4 )رقابت یکی از پیش شرط‌های عدالت اجتماعی است.
به طور کلی، باومن ضمن نقد گسترده و مفصل مصرف‌گرایی و شرحی نافذ و انتقادی از زیرساخت اخلاقی و منطقی‌ای که نابرابری حاکم برجامعۀ بازار در دورۀ معاصر را وجاهت می‌بخشد، ارائه می‌کند.

کتاب آیا غنای عده ای اندک به سود همه ماست

زیگمونت باومن
زیگمونت باومن متولد 19 نوامبر ۱۹۲۵ و درگذشته ۹ ژانویه ۲۰۱۷، جامعه‌شناس و فیلسوف لهستانی الاصل بود. وی از سال ۱۹۷۱ به عنوان استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه لیدز انگستان مشغول به کار شد. باومن یکی از برجسته‌ترین نظریه پردازان اجتماعی جهان بود که در زمینه موضوعاتی چون مدرنیته و هولوکاست، پست‌مدرنیته و هنر پسانوگرا کتاب نوشت. خانواده او یک خانواده نه چندان مذهبی یهودی بودند.هنوز ۱۴ ساله نشده بودکه با حمله آلمان به لهستان در ۱۹۳۹ مجبور شد به همراه خانواده اش به روسیه پناه ببرد. با...
دسته بندی های کتاب آیا غنای عده ای اندک به سود همه ماست