کتاب از فرانکلین تا لاله زار

From Franklin to Laleh Zar
(زندگی همایون صنعتی زاده)
کد کتاب : 10654
شابک : 9786002782823
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 272
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب از فرانکلین تا لاله زار اثر سیروس علی نژاد

"از فرانکلین تا لاله زار" اثری است از "سیروس علی نژاد" که در آن به "زندگی همایون صنعتی زاده" پرداخته است. "همایون صنعتی زاده"، کارآفرین شناخته‌شده‌ی قرن بیستم، مردی ادیب، ناشر، و از چهره‌های تاثیرگذار قرن بیستم بود که نقش بسزایی در معرفی صنایع نوین نشر در ایران داشت.
وی مدت کوتاهی در مدرسه زرتشتیان تهران حضور یافت و در آنجا با ایرج افشار، پژوهشگر برجسته، همکلاسی بود. او بعدها به کرمان رفت و نزد پدربزرگش زندگی کرد و تحصیلات ابتدایی را گذراند. "همایون" صنعتی زاده پس از اشغال ایران توسط نیروهای متفقین و متعاقب آن کناره گیری رضا شاه، به کرمان و از آنجا به اصفهان رفت تا به مادرش که از پدرش جدا شده بود بپیوندد. تحصیلات متوسطه را در اصفهان به پایان رساند و علیرغم اصرار پدرش ترجیح داد به تحصیل خود ادامه ندهد. او در عوض به دنبال تجارت رفت و به عنوان شاگرد در بازار تهران شروع به کار کرد.
پس از دو سال، او توانست به طور مستقل به علاقه‌اش بپردازد. وی با تعدادی از شرکت‌های خارجی تماس گرفت تا بتواند نمایندگی آنان در ایران را از آن خود کند. در پاسخ، این شرکت‌ها تعدادی پوستر برای او فرستادند که به مبلغ قابل توجهی فروخت. او فروش پوستر را یک کار جالب و سودآور می‌دانست و خیلی زود به طور جدی به فروش پوستر و همچنین تکثیر و فروش عکس پرداخت. در سال 1944 نمایشگاهی از عکس، پوستر و نقاشی در طبقه دوم گالری برپا کرد که در آن آثار علی اکبر صناعتی به نمایش درآمد. این نمایشگاه یک ایده بدیع در آن روزها بود و جمعیت قابل‌توجهی از ساکنان عمدتا خارجی و نخبگان فرهنگی را به خود جلب کرد. موفقیت تجاری این نمایشگاه سرآغاز رشته ای از موفقیت‌ها بود که او در طول زندگی حرفه‌ای خود در زمینه‌های مختلف کسب کرد و "سیروس علی نژاد" در کتاب "از فرانکلین تا لاله زار" به آنها پرداخته است.

کتاب از فرانکلین تا لاله زار

سیروس علی نژاد
سیروس علی نژاد روزنامه نگار ایرانی است. او سردبیری دو نشریه آینده و آدینه را بر عهده داشته است.علی نژاد متولد ۱۳۲۴ رشت است.او معاون سردبیر روزنامه آیندگان بود. پس از انقلاب، فعالیت خود را با مجله صنعت حمل و نقل و سپس آدینه، دنیای سخن، سفر، زمان و پیام امروز دنبال کرد. علی نژاد در سال ۱۳۶۴ همراه فرج سرکوهی، مسعود بهنود و غلامحسین ذاکری، مجله آدینه را بنیان نهاد و اولین سردبیر این نشریه بود. آدینه مهم ترین و پرنفوذترین نشریه مستقل و غیردولتی ایران در دهه ۶۰ و ۷۰ به شمار می رود.تحصیلات ابتدایی و...
قسمت هایی از کتاب از فرانکلین تا لاله زار (لذت متن)
آن سال خیلی وحشتناک بود. خیلی به مردم سخت می گذشت. غذا نبود. نان نبود. پرورشگاه از فرط جمعیت موج می زد. یک روز دم صبح سحر دیدم در می زنند. رفتم دیدم زنی است با دو بچه گفت محض رضای خدا بچه های مرا به پرورشگاه ببر. گفتم خانم جا نیست، پر است. بچه ها روی زمین می خوابند. دست کرد از زیر چادرش کماجدانی درآورد. گفت دیشب من از سر شب رفتم سلاخ خانه، فقط دو بند انگشت خون به من دادند. این ها را باید ببرم بپزم بچه ها بخورند. لااقل یکی شان را تو ببر. یک همچین وضعی بود.