کتاب خشونت و نظم های اجتماعی

Violence and Social Orders
چهارچوب مفهومی برای تفسیر تاریخ ثبت شده بشر
کد کتاب : 11750
مترجم :

شابک : 9789643346102
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 456
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

خشونت و نظام های اجتماعی
Violence and Social Orders
کد کتاب : 11753
مترجم :
شابک : 9786008514572
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 506
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب خشونت و نظم های اجتماعی اثر داگلاس نورث

کتاب خشونت و نظم های اجتماعی، اثری نوشته ی داگلاس نورث، جان جوزف والیس و باری آر وینگاست است که اولین بار در سال 2009 منتشر شد. همه ی جوامع باید با احتمال وقوع خشونت مواجه شوند، و این کار به روش های مختلفی انجام می پذیرد. این کتاب ارزشمند، مسئله ی خشونت را درون یک علم اجتماعی و چارچوب تاریخی بزرگتر می گنجاند و ارتباط تنگاتنگ رفتارهای اقتصادی و سیاسی را به ما نشان می دهند. اغلب جوامع، خشونت را با کنترل سیاسی اقتصاد مهار می کنند و امتیازهای ویژه ی اقتصادی به وجود می آورند. این امتیازهای ویژه، استفاده از خشونت توسط افراد قدرتمند را محدود می کند، اما انجام این کار، جلوی توسعه ی اقتصادی و سیاسی را می گیرد. جوامع مدرن اما از سوی دیگر، دسترسی به نهادهای اقتصادی و سیاسی را باز می گذارند و جلوی رقابت در این عرصه ها را نمی گیرند. کتاب خشونت و نظم های اجتماعی، درکی جامع و دقیق را از چگونگی کارکرد این دو نظم اجتماعی به مخاطبین می بخشد.

کتاب خشونت و نظم های اجتماعی


ویژگی های کتاب خشونت و نظم های اجتماعی

از کتاب های پرفروش در آمریکا

نکوداشت های کتاب خشونت و نظم های اجتماعی
Must-reading for anyone serious about the origins of social order and the reasons for its disintegration.
اثری ضروری برای هر کسی که به خاستگاه های نظم اجتماعی و دلایل فروپاشی آن اهمیت می دهد.
Stephen Ansolabehere, Harvard University

A thought-provoking, pioneering, and ambitious study.
پژوهشی تفکربرانگیز، پیشگامانه و بلندپروازانه.
Avner Greif, Stanford University

A compelling book for anyone who wants to understand the world.
کتابی هیجان انگیز برای هر کسی که می خواهد جهان را درک کند.
James A. Robinson, Harvard University

قسمت هایی از کتاب خشونت و نظم های اجتماعی (لذت متن)
ما به جای آزمودن فرضیه های مفصل و جزئی، از مثال های تاریخی برای تشریح چهارچوب مفهومی بحث بهره گرفته ایم. شواهد نظام مندتر نیازمند انجام مطالعات بیشتر در آینده است. به دلیل آنکه سنجه های سرراست و ساده ای از مفاهیم و ایده های کلی ما وجود ندارد، لذا هیچگونه تلاشی برای استفاده از تحلیل های آماری نکرده ایم. ما معتقدیم مفاهیم ما توان عملیاتی شدن را دارند، اما مفاهیم کلی دسترسی محدود و دسترسی باز چه در حوزه اقتصاد و چه در حوزه سیاست، مفاهیمی نامحسوس و چندبعدی اند. عملیاتی کردن این مفاهیم نیازمند تلاشی جدی فراتر از محدوده این مطالعه است. ما این تلاش را ارج می نهیم و دیگران را به انجام آن تشویق می کنیم.

با وجود تلاش تمام حکومت ها برای خلق رانت، به علت تفاوت نظم های اجتماعی، میزان خلق رانت توسط آن ها یکسان نیست. اگرچه نظم دسترسی باز جلوی خلق رانت را نمی گیرد اما خلق آن نوع رانتی را که اثرات منفی بر جامعه می گذارد (رانت نامولد) به شدت محدود می کند. امکان خلق رانتی که تنها به تأمین منافع گروهی خاص بینجامد، وجود دارد اما میزان این احتمال در جامعه دسترسی باز نسبت به حکومت طبیعی بسیار کمتر است. برعکس، احتمال خلق رانتی که منجر به منفعت بردن گروه های بزرگ و فراگیر شود، یعنی بهره وری را ارتقا دهد (رانت مولد)، در جامعه دسترسی باز نسبت به حکومت طبیعی بسیار بیشتر است.