کتاب اوکی یوئه

uki ue
نقاشیهای چاپ چوبی ژاپنی از مجموعه دکتر جهانگیر کازرونی
کد کتاب : 12803
مترجم :
شابک : 978-600-519-195-0
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 850
سال انتشار شمسی : 1389
سال انتشار میلادی : 2006
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب اوکی یوئه اثر فریال سلحشور

"اوکی یوئه" مجموعه ای ارزشمند از "نقاشی های چاپ چوبی ژاپنی" است که از مجموعه ی "جهانگیر کازرونی" و همسر ایشان سرکار خانم "فریال سلحشور" تهیه شده و توسط چاپ و نشر نظر در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
"اوکی یوئه" برای نخستین بار در دوران ادو در کشور ژاپن به شکوفایی رسید. واژه ی "اوکی یوئه" که سبکی از چاپ کلیشه ی چوبی ژاپنی می باشد، به معنی نقاشی های جهان گذران می باشد؛ این نقاشی ها موضوعات روزمره ی زندگی و سوژه هایی همچون آداب و رسوم، ادبیات کلاسیک، کابوکی، شعر، مذهب، طبیعت بی جان، غرب گرایی و زندگی دربار را در بر می گیرند و زیبایی های زودگذر گیتی را بیش از همه به مخاطب می نمایانند.
"اوکی یوئه" به وسیله قالب سازی و رنگ آمیزی، قادر بود بیش از دویست کپی از یک نقاشی ارائه کند. برای این کار، نخست طرحی را که توسط یک نقاش روی کاغذ ایجاد شده، بر چوب گیلاس کنده کاری نموده و سپس این تخته را رنگ زده و کاغذ را با دقت روی آن قرار می دادند.
"جهانگیر کازرونی" و "فریال سلحشور"، آثار ارزشمندی را که در این سبک آفریده شده از سراسر ایران و همچنین شهرهای نظیر لندن و نیویورک جمع آوری کرده اند و بخشی از آن را در کتاب "اوکی یوئه" در اختیار علاقه مندان قرار دادند. این سبک که از آغاز قرن هفدهم توسط نقاشان ژاپنی ابداع شد، توسط هنرمندانی همچون "هیروشیگه"، "کونی یوشی"، "یوشی توشی" و "هوکوسای" به کار گرفته شد و آثار این هنرمندان از طریق کشتی های تجاری به اروپا رفت. در قرن نوزدهم با برگزاری نمایشگاه های جهانی پاریس، "اوکی یوئه" به هنردوستان و نقاشان معرفی شد و انقلابی عظیم در عرصه ی نقاشی ایجاد کرد. این سبک، الهام بخش نقاشان فرانسوی هم بود و علاوه بر تاثیرگذاری بر آثار هنرمندان بزرگی چون ون گوک، در شکل گیری مکتب امپرسیونیسم نقش به سزایی داشت.

کتاب اوکی یوئه