کتاب آهوی تنها

Only deer
(مجموعه نقاشی های صادق هدایت)
کد کتاب : 12816
شابک : 978-964-699-417-1
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 48
سال انتشار شمسی : 1392
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب آهوی تنها اثر صادق هدایت

شاید بیشتر مردم با شنیدن نام صادق هدایت به رمان ها و داستان های مشهور او همچون بوف کور بیاندیشند چرا که او از پیشگامان داستان نویسی مدرن در ایران محسوب می شود. اما صادق هدایت به جز داستان نویسی در زمینه های دیگر هنری نیز کارنامه ی درخشانی از خود به جا گذاشته است. یکی از این زمینه ها نقاشی و صورتگری است. طرح و نقش های اولیه ای که از وی به جا مانده اند، استعداد و علاقه ی او در این زمینه را تایید می کنند.

هدایت برای چند اثر از کتاب های خود همچون جلد کتاب حاجی آقا کار تصویرگری هم انجام داده است. در کتاب بوف کور، طرح جغد در صفحه ی ابتدایی و پایانی کتاب، تصویر بمبئی و تصویر قلمدان با طرح زن اثیری از نقاشی های خود اوست. اصولا نقاشی و موسیقی از جمله فنون تکرار شونده در پرداخت شخصیت های رمان صادق هدایت هستند. اشاره به نقاشی و مشغول بودن شخصیت ها به این فن در داستان بوف کور، س گ ل ل، آتش پرست و زنده بگور دیده می شود. شخصیت مادلن شاگرد اول نقاشی بوده و راوی زنده بگور بیان می کند که نقاشی تنها دلداری زندگی اوست.

طرح های به جا مانده از این روشنفکر و هنرمند برجسته ی معاصر، با کوشش جهانگیر هدایت، برادرزاده ی وی به صورت یک جا در یک مجموعه با نام آهوی تنها که یکی از طرح های زیبا و مشهور هدایت است در همکاری با انتشارات نظر منتشر شده است. از معروف ترین طرح ها در کنار طرح آهوی تنها، می توان به اهورامزدا با بال های شکسته و تولستوی اشاره کرد.

کتاب آهوی تنها

صادق هدایت
صادق هدایت، زاده ی 28 بهمن 1281 و درگذشته ی 19 فروردین 1330 شمسی، داستان نویس، مترجم و روشنفکر ایرانی بود.هدایت در تهران متولد شد. صادق کوچکترین پسر خانواده بود و دو برادر و دو خواهر بزرگتر و یک خواهر کوچکتر از خود داشت.او دوره ی متوسطه را در دبیرستان دارالفنون آغاز کرد ولی در سال 1295 به خاطر بیماری چشم درد، مدرسه را ترک کرد و یک سال بعد، در مدرسه ی فرانسوی سن لویی به تحصیل پرداخت. اولین آشنایی هدایت با ادبیات جهان در این مدرسه رقم خورد. او به کشیش مدرسه درس فارسی می داد و کشیش هم او را با ا...
قسمت هایی از کتاب آهوی تنها (لذت متن)
پایین این طرح بیت شعری منسوب به «بهرام گور» را نوشته [آهوی کوهی در دشت چگونه دوزا او ندارد یار، بی یار چگونه بوذا (بهرام گور)] و در ادامه این یادداشت: «تصدقت گردم امروز از زور بی تکلیفی نخستین شعر فارسی را به Miniature [مینیاتور] در آوردم و خدمت تان تقدیم می دارم. امیدوارم همگی سلامت بوده باشند حال بنده خوب است منتظر جواب هستم. امروزهوا خیلی خوب شده و خیال دارم عصری بروم به جنگل Boulogne [پارک بولونی] به همهٔ اهل خانواده سلام می رسانم.»