کتاب پوشاک در ایران زمین

Clothing in Iran
از سری مقالات دانشنامه ایرانیکا
کد کتاب : 13568
شابک : 978-9640009055
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 506
سال انتشار شمسی : 1396
سال انتشار میلادی : 2003
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب پوشاک در ایران زمین اثر پیمان متین

"پوشاک در ایران زمین" اثری است مصور به اهتمام "پیمان متین" که "از سری مقالات دانشنامه ایرانیکا" به نگارش درآمده است. در تدوین این مجموعه ی فاخر که بر اساس مستندات و پژوهش های علمی گردآوری شده، آثار نویسندگان برجسته ای توسط "پیمان متین" برگزیده و بازگردانی شده تا "پوشاک در ایران زمین" آن چنان که شایسته ی شناختن است به خوانندگان معرفی گردد.
اثر پس از پیشگفتار ومقدمه ای در معرفی "دانشنامه ایرانیکا"، در بیست و هشت فصل تنظیم شده که با پوشاک و لباس در زمان مادها و سلسله ی هخامنشی آغاز می گردد. "پیمان متین" سیر تاریخی "پوشاک در ایران زمین" را دنبال نموده و پس از آن پوشاک در دوران اشکانیان، ساسانیان و دوران پیش از اسلام در بخش های شرقی ایران مورد بررسی قرار می گیرد. سپس پوشاک سغدیان و طایفه های ایرانی مقیم در قفقاز و دریای سیاه و همچنین در دوران غلبه ی اعراب و سپس حمله ی مغول تجزیه و تحلیل می شود. بعد از بررسی پوشاک در زمان استیلای مغول ها و تیموریان، نوبت به دوره ی صفویه و قاجاریه و پهلوی می رسد و البسه ی نظامی به طور ویژه در دوران قاجار و پهلوی زیر ذره بین قرار می گیرد. "پیمان متین" از پرداختن به پوشاک در افغانستان، هزاره و تاجیکستان هم دریغ نکرده و پس از آن به پوشاک قومیت های مختلف در ایران نظیر پوشاک اقوام ترک، لر، کرد، بلوچ، ترکمن، قشقایی و ساکنان کرانه ی دریای خزر و خلیج فارس پرداخته است.
از بخش های ارزشمند کتاب "پوشاک در ایران زمین"، واژه نامه ی آن است که واژه های تاریخی مربوط به "پوشاک در ایران زمین" را در برداشته و در کنار آن تطابق اصطلاحات در بین گروه های قومی ایرانی و همچنین بخشی مربوط به ضمائم نظیر کمربند، کندیز، چادر، عبا و عمامه ارائه شده است.

کتاب پوشاک در ایران زمین

پیمان متین
پیمان متین متولد فروردین ۱۳۴۶ در تهران است. خاستگاه خانواده پدری وی کرد (سنندج) و خانواده مادری وی گیلک (لنگرود) است.
دسته بندی های کتاب پوشاک در ایران زمین
قسمت هایی از کتاب پوشاک در ایران زمین (لذت متن)
با قامت شکیل و استوار علم و ادب پارسی را امروز جامه ای است نو و برازنده که ثبات و اعتبارش را چند چندان ساخته و هیئتش را قریب و هیبتش را غریب تر ، از برای دوست و بیگانه . سخت مغرورم و مسرور ، غرور از داشتن چنین گنجنامه ای مستند ، یکتا و موثق به عنوان یک ایرانی و سرور از نقش ترجمان در انتقال داشته های مسلم این گنجینه به هر ایرانی آنچه پیش روست ، اول دفتری است از مجموعه ای مسلسل ، به سعی این بنده طی سالهای اخیر که به فارسی برگشته ، به همت درک بالای مدیریت فهیم انتشارات امیرکبیر ، حقیقتا به 《زیور طبع آراسته شده》 و به توالی منتشر خواهد شد ...