کتاب هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی

Eight Thousand Years of Ethnic Garment History
کد کتاب : 13569
شابک : 978-9644080500
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 661
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2006
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 14
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

جایزه تقدیری کتاب سال ۱۳۸۶ جمهوری اسلامی ایران

معرفی کتاب هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی اثر مهرآسا غیبی

در کتاب هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی به قلم مهرآسا غیبی، با مجموعه ی ارزشمندی از گنجینه ی غنی پوشش و فرهنگ ایران زمین مواجه هستیم.

این کتاب که متشکل از سیزده بخش می باشد در شش بخش نخست پوشاک باستانی و در هفت بخش بعدی پوشاک اسلامی مورد پژوهش قرار گرفته است. نگارنده در هر بخش ابتدا شرح مختصری از شرایط تاریخی و اجتماعی ارائه می کند و آثار آن را بر روی پوشش تبیین می کند؛ سپس اجزای البسه و نهایتا پارچه بافی های هر دوره را شرح می دهد.

بخش نخست این کتاب به پوشش های اولیه و استفاده از عناصر طبیعی نظیر برگ و الیاف گیاهی برای پوشاندن بدن و مواردی نظیر رنگ آمیزی پوست و خال کوبی ها می پردازد و اشاره می کند که صنعت نساجی زودتر از بسیاری از نقاط دنیا در ایران شکل گرفت. بخش دوم به طور عمده از تن پوش ها و زیورآلات ساکنان فلات ایران و اقوام غالب علی الخصوص ایلامیان سخن می گوید و به پیشرفت های آنان در پارچه بافی اشاره می کند. بخش سوم به پوشاک آریایی ها شامل قوم ماد و پارس پرداخته و بخش چهارم سلوکیان را از لحاظ پوشش بررسی می کند . بخش پنجم پوشاک پارت ها یا اشکانیان، و بخش ششم ویژگی های لباس در دوره ی ساسانیان را بررسی کرده و بدین ترتیب بخش باستانی کتاب به پایان می رسد. از بخش هفتم پوشاک اعراب در شروع عصر اسلام مورد بررسی قرار گرفته و از این پس تا پایان کتاب و در دوره های مختلف پادشاهی ایران از سامانی تا قاجاریه، از تاثیر فرهنگ اسلامی بر پوشش اقوام ایرانی سخن گفته شده است.

کتاب هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی

مهرآسا غیبی
مهر آسا غیبی نویسنده و پژوهشگر ایرانی می باشد.
دسته بندی های کتاب هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی
قسمت هایی از کتاب هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی (لذت متن)
بطور کلی بررسی داستان تاریخی پوشاک، جدا از بررسی تمدن و تاریخ اجتماعی و اعتقادی بشر، امکان پذیر نیست. از این رو ناگزیریم که سیری در تاریخ سیاسی و اجتماعی انسان داشته باشیم تا بتوانیم در کنار آن به چگونگی تحول تن پوش اقوام ایرانی از کهن ترین زمان تاکنون بپردازیم؛ زیرا پوشاک مبین تحولات یک جامعه و در عین حال بیانگر تفاوت هایی است که میان اقشار آن جامعه وجود دارد. هرگاه ما بتوانیم تغییر و تبدیل انسان جنگلی و غارنشین را به انسان متمدن و هوشمند امروزی مورد بررسی قرار دهیم، تا اندازه ای خواهیم توانست به چگونگی پوشاک او و علل تغییر فرم آن پی ببریم؛ و این حاصل نمی شود مگر به کمک علم مردم شناسی تاریخ از طریق باستان شناسی.