کتاب چهار فصل در ژاپن

Four Seasons in Japan
کد کتاب : 137494
مترجم : ثمین سلاجقه
شابک : 978-6225667518
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 384
سال انتشار شمسی : 1403
سال انتشار میلادی : 2023
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 8 آبان

معرفی کتاب چهار فصل در ژاپن اثر نیک بردلی

کتاب «چهارفصل در ژاپن» رمانی به قلم «نیک بردلی» نویسنده‌ی بریتانیایی است که با محور قراردادن یک شخصیت مترجم، گذری کوتاه و موجز بر فرهنگ ژاپن و مسائل کلانی چون عشق و مرگ داشته است.
نیک بردلی نویسنده‌ی آلمانی‌تباری است که در انگلستان بزرگ شده و پس از دریافت مدرک کارشناسی‌ارشد به ژاپن رفته و سال‌های زیادی بر روی فرهنگ و ادبیات ژاپنی کار کرده است.
در رمان «چهارفصل در ژاپن» نیز قهرمان داستان، زنی به نام فلو یک مترجم امریکایی است که به کشور رویایی خود ژاپن نقل‌مکان کرده و در آنجا زندگی می‌کند. توکیو اما مانند رویاهایش ایده‌آل نیست. فلو به‌تازگی با بحران شدید کاری و عاطفی روبه‌رو شده است و در یک شب سیاه در حال بازگشت به خانه اتفاقی عجیب برایش رخ می‌دهد.
کتابی بی‌نام‌ونشان به‌جامانده از مسافری که هرگز ندیده، نظرش را جلب می‌کند و پس از ورق‌زدن چند صفحه از آن متوجه می‌شود که این همان اتفاقی است که سال‌ها است انتظارش را کشیده است.
کتاب در مورد پیرزن بداخلاقی به نام آیاکو است که در شهر بندری اونومیچی یک کافه کوچک را اداره می‌کند. ایاکو در کافه‌ی خود شنونده‌ی حرف‌ها و داستان‌های مردمی است که بیشترشان را نمی‌شناسد. ماجرای کتاب از جایی مهم می‌شود که نوه‌ی پیرزن قصد دارد به محل زندگی مادربزرگش بیاید و با او زندگی کند. کیو، نوجوان هنرمند که یادآور پدر فقیدش برای پیرزن است از دست اجبارهای مادر به تحصیل در پزشکی به تنگ آمده و تصمیم دارد به مادربزرگی که تابه‌حال ندیده پناه آورد.
فلو در حین مطالعه‌ی کتاب متوجه اشتراکات بسیاری با نویسنده‌ی متواری کتاب می‌شود و در صدد پیداکردن او به آب‌وآتش می‌زند. داستان با رفت و برگشت‌های موازی بین روایت فلو و روایت کتاب شکلی از روایت‌های داستان در داستان را خلق می‌کند که مخاطب را تا صفحه‌ی آخر همراهی می‌کند.
نیک بردلی که سال‌ها بر روی فرهنگ ژاپن تحقیق کرده است پیش‌ازاین کتابی با عنوان گربه و شهر منتشر کرده است که به بررسی جایگاه گربه‌های شهری در فرهنگ ژاپنی می‌پردازد. «چهارفصل در ژاپن» دومین اثر این نویسنده است که می‌تواند برای مخاطبان ادبیات ژاپنی جالب‌توجه باشد.

کتاب چهار فصل در ژاپن

نیک بردلی
نیک بردلی دارای مدرک دکترا از UEA با تمرکز بر شکل گربه در ادبیات ژاپنی است. او سال ها در ژاپن زندگی کرد و در آنجا به عنوان مترجم کار کرد و در حال حاضر در برنامه کارشناسی ارشد نویسندگی خلاق در دانشگاه کمبریج تدریس می کند. اولین رمان او، گربه و شهر، در سال 2020 منتشر شد.