کتاب سیمین دانشور

Simin Daneshvar
انسان های کوچک؛ آرزوهای بزرگ
کد کتاب : 138483
شابک : 978-6225500037
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 32
سال انتشار شمسی : 1403
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 8 مهر

معرفی کتاب سیمین دانشور اثر فاطمه سرمشقی

«سیمین دانشور» عنوان یکی از کتاب‌های مجموعۀ «انسان‌های کوچک؛ آرزوهای بزرگ‌» است. این مجموعه را نشر «فیل»، بخش کودک نشر «گهگاه»، روانه بازار کرده است. این مجموعه برای مخاطب ۸ تا ۱۴ سال تعریف شده است و هر جلد آن به زندگی یکی از انسان‌های بزرگ و تاثیرگذار ایران‌ زمین می‌پردازد.
تاکنون دربارۀ سیمین دانشور، کتاب‌ها و مقالات زیادی نوشته شده است. سیمین، جدا از آنکه همسر جلال آل احمد، نویسنده پرکار و صاحب نام دهه سی و چهل، بود؛ خود نیز یکی از اولین زنان داستان‌نویس ایرانی است که بسیاری از علاقه‌مندان به ادبیات و رمان‌های فارسی، رمان‌ها و داستان‌های کوتاهش را خوانده‌اند. سیمین را بیشتر به واسطه رمان‌هایش به خصوص «سووشون» و «جزیرۀ سرگردانی» می‌شناسند، و شاید کمتر کسی بداند که او ترجمه هم می‌کرد و چند اثر غیر داستانی هم دارد.
کتاب «سیمین دانشور» روایت زندگی سیمین است از کودکی تا بزرگسالی. روایتی داستان‌گونه همراه با تصویرهایی که خوانندۀ کم سن و سال‌ را جذب می‌کند و تا آخر همراه خود نگه می‌دارد.
ویژگی کتاب‌های این مجموعه این است که سعی شده با زبانی ساده و صمیمی و به شکلی داستانی به زندگی افراد معروف بپردازد. هر کدام از نویسندگان این مجموعه، در کنار تصویرگران، تلاش کرده‌اند تصویری واقعی از افراد بزرگ و مهم، با روایتی جذاب برای کودکان ارائه دهند.
هدف مجموعۀ «انسان‌های کوچک؛ آرزوهای بزرگ» این است که به بچه‌ها نشان دهد که هر کدام از این آدم‌های بزرگ و تاثیرگذار، انسان‌های کوچک و معمولی و ساده‌ای بوده‌اند با مشکلات بسیار اما با آرزوهایی بزرگ. آن‌ها با تمام مشکلات زمانه و زندگی‌شان جنگیدند و بارها و بارها خسته شدند اما دست از آرزو و خواسته‌شان نکشیدند و در آخر شدند همانی که می‌خواستند بشوند. بچه‌ها با خواندن روایت داستانی از زندگی این آدم‌ها، می‌فهمند که آن‌ها نیز اگر بخواهند، می‌توانند روزی انسانی تاثیرگذار شوند.
«محمد‌رضا شجریان»، «توران میرهادی»، «محمد مصدق»، «فروغ فرخزاد»، «غلامرضا تختی»، «عباس کیارستمی» و.... از جمله کتاب‌های مجموعۀ «انسان‌های کوچک؛ آرزوهای بزرگ»‌ است که تاکنون چاپ شده‌اند.
فاطمه سرمشقی مولف کتاب «سیمین دانشور» تلاش کرده است بچه‌ها را با زندگی این زن بزرگ در دنیای ادبیات داستانی، آشنا کند. زنی مستقل که از بیست سالگی کار کرد و در کنارش درس خواند و در رشته ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. او توانست با گرفتن بورس تحصیلی به دانشگاه استنفورد آمریکا برود و در رشتۀ زیبایی‌شناسی ادامه تحصیل بدهد. زنی محکم و قوی، که با وجود همسری ‌مشهور، هیچ گاه زیر سایه او قرار نگرفت و سعی کرد در کنار عشق و علاقه به او، مسیر و راه خودش را طی کند. سیمین در سفر و بورسش به آمریکا، تنها بود و در این مدت با جلال فقط ارتباط مکاتبه‌ای داشت که بعدها نامه‌هایشان در مجموعه‌ای به نام «نامه‌های سیمین دانشور و جلال آل‌احمد» ‌چاپ شد.
خواندن کتاب «سیمین دانشور» ‌از مجموعۀ «انسان‌های کوچک؛ آرزوهای بزرگ» می‌تواند به بچه‌ها انگیزه و اراده بدهد تا بیش از پیش به هدف‌ها و آرزوهایشان فکر کنند و با دیدن اولین سنگ سر راه‌شان، مسیرشان را کج نکنند و دست از تلاش برندارند.

کتاب سیمین دانشور

فاطمه سرمشقی
نویسنده ی ایرانی است که در سال 1357 به دنیا آمد. بعد از دانشگاه نوشتن را شروع کرد. قبل از همه «مهرآیین» دختر هشت ساله اش داستان هایش را می خواند. اولین کتابش فیل کوچولو چی کار می کنی؟ است و کتاب های دیگرش شاه شکمو، راز نقاشی هایمانی، شاخه ای که همه چیز را دید و چه کسی خط وخال ها را برداشته است.