کتاب تاملی در نهضت عاشورا (وزیری)

Ta'amoli dar Nez'hat-e Ashura
کد کتاب : 29463
شابک : 978-6222461928
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 719
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

تاملی در نهضت عاشورا (رقعی)
Ashura
کد کتاب : 13918
شابک : 978-9642241354
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 486
سال انتشار شمسی : 1397
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تاملی در نهضت عاشورا (رقعی) اثر رسول جعفریان

حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان، استاد و پژوهشگر تاریخ علی الخصوص تاریخ دین اسلام، کتابی همه جانبه و وسیع در باب قیام امام حسین (ع) با نام تاملی در نهضت عاشورا منتشر کرده است که حاصل چندین سال تحقیق و بررسی و جمع آوری اطلاعات لازم جهت آمادگی برای انتشار بوده است. نسخه ی ابتدایی این کتاب در دهه هشتاد شمسی منتشر شد و اکنون در ویرایش جدید آن حجم مطالب به تقریبا دو برابر نسخه ی نخست رسیده است. این افزایش حجم نشان از پویایی امر تحقیقات و علاقه ی پژوهشگران به تحلیل و درک جنبه های گوناگون این قیام عظیم داشته است.
محتوای کتاب موضاعات مختلفی را شامل می شود که وجه مشترک همه ی آن ها قیام عاشورا و تفکر امام حسین(ع) می باشد. شروع اثر با معرفی منابع تاریخی معتبر و مربوط به رویداد کربلا می باشد. سپس توضیحاتی در باب زمینه های قیام و گزارشاتی مفصل و جزئی از واقعه ی عاشورا و اتفاقات کربلا به مخاطب ارائه می شود. یکی دیگر از جنبه های مورد توجه قیام امام حسین(ع)، اتفاقات بعد از واقعه ی عاشورا و شهادت حضرت و یارانشان می باشد که رویدادهای صورت گرفته تا چهلمین روز پس از واقعه و اربعین امام حسین(ع) را شامل می شود. این قیام همچون یک مکتب بزرگ فکری اهداف و حکمت هایی داشته که از دیگر نکات مورد بررسی کتاب است و پس از آن آثاری را که این نهضت بزرگ فکری بر کلیت جهان اسلام گذاشت و بعد شعاری و شکل های آن را زیر ذره بین قرار می دهد. این قیام بزرگ در گذر زمان به شکل های مختلف به جهانیان عرضه شده که در برخی از این اشکال در اصل قضیه دست برده شده و جنبه های مختلف آن مورد تحریف قرار گرفته است که نگارنده این تحریفات را نیز در قالب فصلی جداگانه به خوانندگان معرفی می کند.

کتاب تاملی در نهضت عاشورا (رقعی)

رسول جعفریان
رسول جعفریان، روحانی و پژوهشگر تاریخ ایرانی است، وی اکنون استاد گروه تاریخ دانشگاه تهران، رئیس کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایرانو رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران می باشد.
قسمت هایی از کتاب تاملی در نهضت عاشورا (رقعی) (لذت متن)
از متن پشت جلد کتاب: از روزگاران گذشته تا به امروز، هزاران کتاب و مقاله درباره امام حسین علت و عاشورا نوشته شده و پس از این نیز نوشته خواهد شد. عاشورا، دریایی است بیکران که همه چیز از دین و اخلاق و رفتار انسانی و در یک کلام، عشق و انسانیت در آن موج می زند، چنان که رویداد کربلا ، روشنگر مرزهای عدالت و ظلم، انسانیت و سبعیت، پاکی و پلیدی و در یک کلام، منادی ارزش های اخلاقی و سیاسی است. منابع گواهی می دهند که از زمان اتفاق این حادثه بزرگ، کسانی در پی ثبت جزئیات وقایع آن بودند، و به همین جهت، طی قرون اولیه، منابع بسیار متقنی در این باره نوشته شد. بعدها، آثار دیگری هم به عنوان منابع دست دوم تالیف گشت که نقاط قوت و ضعف فراوانی دارد. علاوه براین، از عاشورا تفسیرهای مختلفی هم شده و در زمینه تحلیل آن نیز کتاب های فراوانی نوشته شده است. آنچه در این کتاب ملاحظه می کنید، مقالات و گزارش هایی شامل روایت واقعه براساس منابع اولیه، و نیز مروری بر تفسیرهای مختلف از عاشورا، بویژه درباره برداشت های متفاوت و تحلیلی از آن است. مطالب کتاب حاضر در طول نزدیک به بیست و پنج سال، به مناسبت های مختلف نوشته شده و ویرایش جدید، دو برابر چاپ های پیشین است. بخشی از آن چه در این چاپ افزوده شده، در حوزه منبع شناسی عاشورا است.