کتاب گزیده غزلیات شمس تبریزی

Shams Tabrizi
کد کتاب : 140993
شابک : 978-6008575214
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 244
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب گزیده غزلیات شمس تبریزی اثر جلال الدین محمد بلخی(مولانا)

شمس تبریزی، عارف پرآوازه قرن ششم و هفتم هجری و استاد مولانا بود.شمس تبریزی در سال 582 هجری قمری در تبریز متولد شد. شمس تبریزی از اهالی تبریز بود.
شمس تبریزی در 60 سالگی به‌دنبال کسی می‌گشت که لیاقت آموخته‌های او را داشته باشد. به این منظور وارد قونیه شد و مولانای 40 ساله را لایق دانستن گوهر علوم خود تشخیص داد.
از پدر و مادر شمس تبریزی اطلاع زیادی در دست نیست. او پدرش را فردی نیک‌مرد دانسته و تنها ایراد او را عاشق نبودنش توصیف کرده است.
شمس تبریزی در تاریخ 26 جمادی‌الثانی سال 642 هجری قمری به شهر قونیه به دیدار مولانا رفت.
مولانا بعد از دیدار و گفتگو با شمس تبریزی، بعد از مدتی دگرگون شد. شخصیت نیرومند شمس بر مولانا اثر گذاشت. اثر حاضر شامل برگزیده غزلیات شمس میباشد که با خط زیبای استاد منصوری و همجنین 16 صفحه تصاویر رنگی گلاسه مینیاتوری آراسته شده است که انتشارات کومه اقدام به چاپ این اثر ارزشمند نموده است.

کتاب گزیده غزلیات شمس تبریزی

جلال الدین محمد بلخی(مولانا)
جلال الدین محمد بلخی معروف به مولانا، مولوی و رومی، زاده ی 15 مهر 586 و درگذشته ی 4 دی 652 هجری شمسی، از مشهورترین و تأثیرگذارترین شاعران ایرانی است.جلال الدین محمد بلخی در بلخ زاده شد. پدر او مولانا محمد بن حسین، خطیبی معروف به بهاءالدین ولد و سلطان العلما، از بزرگان صوفیه و مردی عارف بود و نسبت خرقه ی او به احمد غزالی می رسید. وی در عرفان و سلوک سابقه ای دیرین داشت و چون اهل بحث و جدال نبود و دانش و معرفت حقیقی را در سلوک باطنی می دانست نه در مباحثات و مناقشات کلامی و لفظی، پرچمداران کلام و...