کتاب مروری بر زندگی نامه و میراث علمی روزالیند فرانکلین و ماری کوری

Marie Curie‏ & Rosalind Franklin
بانوی گمنام تاریخ علم-بانوی نامدار تاریخ علم
کد کتاب : 142036
مترجم :
شابک : 978-6002124999
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 112
سال انتشار شمسی : 1403
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 28 شهریور

معرفی کتاب مروری بر زندگی نامه و میراث علمی روزالیند فرانکلین و ماری کوری اثر آورلی هیستوری

کتاب «مروری بر زندگی نامه و میراث علمی روزالیند فرانکلین و ماری کوری، بانوی گمنام تاریخ علم-بانوی نامدار تاریخ علم» نوشته ی آورلی هیستوری بخشی از مجموعه Biographies of Women in History  هستند که به زندگی و دستاوردهای دو دانشمند برجسته زن در تاریخ علم می‌پردازند. این کتاب با رویکردی مختصر و مفید، خوانندگان را با زندگی‌نامه این دو شخصیت تأثیرگذار آشنا می‌کنند. این کتاب به زندگی و کار علمی روزالیند فرانکلین، زیست‌شیمیدان و کریستالوگراف انگلیسی می‌پردازد. این کتاب نقش حیاتی فرانکلین در کشف ساختار DNA را برجسته می‌کند و به مشکلات او به عنوان یک زن در دنیای علم مردسالارانه دهه 1950 اشاره دارد. کتاب همچنین به بحث‌های مناقشه‌برانگیز پیرامون عدم اعتبار کافی به کار او در کشف ساختار DNA می‌پردازد.
همچنین کتاب، زندگی پر چالش ماری کوری، فیزیکدان و شیمیدان لهستانی-فرانسوی و برنده دو جایزه نوبل را روایت می‌کند. این کتاب مسیر حرفه‌ای کوری از دوران جوانی در لهستان تا موفقیت‌های علمی‌اش در فرانسه را دنبال می‌کند و تمرکز ویژه‌ای بر کشفیات او در زمینه رادیواکتیویته و عناصر رادیوم و پولونیوم دارد.  کتاب با لحنی روان و قابل فهم نوشته شده‌اند و برای خوانندگان عمومی علاقه‌مند به تاریخ علم مناسب هست. کتاب تصویری جامع از زندگی شخصی و حرفه‌ای این دانشمندان ارائه می‌دهند و چالش‌های آنها را در جامعه علمی آن زمان به تصویر می‌کشند. از نکات مهم این کتاب‌ در ارائه اطلاعات فشرده و مهم در حجمی کم است، که آنها را برای مطالعه سریع و کسب دانش پایه مناسب می‌سازد. با این حال، به دلیل ماهیت مختصر آنها، ممکن است برای خوانندگانی که به دنبال تحلیل‌های عمیق‌تر یا جزئیات بیشتر هستند، کافی نباشند. در مجموع، این کتاب اثر ارزشمندی برای آشنایی اولیه با زندگی و دستاوردهای روزالیند فرانکلین و ماری کوری هست و نقش مهم زنان در پیشرفت علم را برجسته می‌کند. نکته مهم در باره این کتاب این است که برای مطالعه آن، نیازی به آگاهی قبلی درباره دانش فیزیک نیست.

کتاب مروری بر زندگی نامه و میراث علمی روزالیند فرانکلین و ماری کوری

آورلی هیستوری
درآورلی هیستوری (Hourly History)، ما تمرکز خود را بر انتشار کتابهای تاریخی می گذاریم که مختصر و ساده اند و خواندن آنها بیش از یک ساعت طول نکشد.
دسته بندی های کتاب مروری بر زندگی نامه و میراث علمی روزالیند فرانکلین و ماری کوری