کتاب شوخی

Humour
کد کتاب : 142155
مترجم :
شابک : 978-6229093733
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 192
سال انتشار شمسی : 1403
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 21 شهریور

معرفی کتاب شوخی اثر تری ایگلتون

«شوخی» رساله ای است جامع و جذاب در باب نقش محوری طنز و کمدی در فرهنگ و کارکرد شوخی در حوزه های روانی سیاسی جمعی و فلسفی. تری ایگلتون نظریه پرداز ادبی و منتقد و روشنفکر برجسته بریتانیایی در این پژوهش ماهیت طنز و کارکردهای آن را بررسی می کند چرا می خندیم؟ انواع خنده از قهقهه و غش غش تا پوزخند و نیشخند چه معنایی دارند؟ شوخ طبعی چیست؟
به سخن ایگلتون، شوخی از اینکه انسان جهان پیرامون خویش را یأس بار و آشفته ببیند پیشگیری می کند و از این بابت شوخی در حد متعادل نمودار وجود امید در جامعه است و اینکه جامعه هنوز توان اتوپیاسازی خود را از دست نداده است. همچنین شوخی مفری است برای گریز از مسئولیت پذیری ،همدلی، مطالبه گری ،نقد گفت وگو، شفقت و همنوایی. کتاب حاضر، سرشار از ایده های روشنگر و شوخی های درجه یک به بررسی انتقادی نظریه های مشهور در باب طنز می پردازد. ایگلتون با تکیه بر طیف وسیعی از منابع ادبی و فلسفی از ارسطو و آکویناس تا هابز فروید و باختین به بررسی روانکاوانه سازوکارهای زمینه ساز طنز و همچنین سیر تحول اجتماعی و سیاسی آن در طول قرن ها می پردازد.

کتاب شوخی

تری ایگلتون
تری ایگلتون (به انگلیسی: Terry Eagleton) (زاده ۲۲ فوریه ۱۹۴۳) نظریه‌پرداز ادبی بریتانیایی است. بسیاری او را تأثیرگذارترین منتقد ادبی زندهٔ بریتانیا می‌دانند.او با تکیه بر نظریه‌های مارکسیست‌های اروپایی از جمله والتر بنیامین، لویی آلتوسر و پیر ماشری، مخاطبان فراوانی یافت و با پیروی از افکار این نظریه‌پردازان از شیوه‌ای ماتریالیستی برای مطالعه ادبیات بهره برد. این شیوه او در نوشته‌هایش در مورد ساموئل ریچاردسون و خواهران برونته نمود دارد. پافشاری ایگلتون بر پیچ...