کتاب تاریخ مختصر علم

A Little History of Science
کد کتاب : 16651
مترجم :
شابک : 978-9641856160
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 368
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

تاریخ مختصر علم
A Little History of Science
کد کتاب : 80490
مترجم :
شابک : 978-6229679753
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 342
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب تاریخ مختصر علم اثر ویلیام باینم

علم خارق العاده است. علم با ما از عرصه ی بی حد و حصر فضا ، کوچکترین ارگانیسم زنده ، بدن انسان و تاریخ زمین حرف می زند. مردم همیشه مشغول علم بوده اند زیرا آنها همیشه می خواسته اند جهان را درک کنند و از قدرت آن استفاده کنند. از فلاسفه ی یونان باستان و اینشتین گرفته تا دانشمندان امروزی ، زنان و مردانی بوده اند که ابتدا به شگفت آمده اند ، معاینه، آزمایش و محاسبه کرده اند و گاها کشفیاتی چنان تکان دهنده داشته اند که به مردم کمک کرده تا جهان یا خودشان را در مسیری کاملا جدید و بهتر درک کنند.

"تاریخ مختصر علم" به قلم "ویلیام باینم" شما را به داستان ماجراجویی های بزرگی دعوت می کند: این اثر خوانندگان را از طریق تلسکوپ به ستاره ها می برد؛ جایی که خورشید جانشین زمین در مرکز جهان ما می شود. این کاوش به زیر سطح زمین هم نقب می زند ، نمودار جدول تناوبی شیمی را ترسیم می کند ، فیزیکی را که برق ، گرانش و ساختار اتم ها را توضیح می دهد ، معرفی می کند. این اثر همچنین تلاش های علمی که مولکول DNA را آشکار کرد و چشم اندازهای جدیدی را برای اکتشاف باز کرد، گزارش می دهد.

"تاریخ مختصر علم" از "ویلیام باینم" با تأکید بر داستان های شگفت آور و شخصی دانشمندان مشهور و ناشناخته ، ردپای علم را در طول قرن ها دنبال می کند. این کتاب دریچه ای را به ماهیت مهیج و غیرقابل پیش بینی فعالیت های علمی باز می کند و هیاهویی را که ممکن است هنگام به چالش کشیدن یافته های علمی به وجود بیاید ، شرح می دهد. با تصاویری دلپذیر و سبکی گرم و قابل دسترسی ، این اثری برای جوان و پیر است که باید در کنار هم آن را پاس بدارند.

کتاب تاریخ مختصر علم

دسته بندی های کتاب تاریخ مختصر علم
نکوداشت های کتاب تاریخ مختصر علم
One advantage of a brief history is that this impressive roll of modern achievements unfolds while the leaps of prior centuries are still fresh in mind. That juxtaposition of what we know now verses what we knew then is breathtaking to contemplate. In Mr Bynum’s telling, a little history goes a long way.
یک مزیت تاریخ مختصر علم این است که این مجموعه چشمگیر از دستاوردهای مدرن در حالی آشکار می شود که جهش های قرن های گذشته هنوز در ذهن تازه است. مجاورت آنچه اکنون می دانیم در کنار آنچه زمانی می دانستیم، تعمق نفس گیری دارد. به گفته ی آقای باینم ، تاریخ مختصر علم راه درازی می رود.
Wall Street Journal Wall Street Journal

[An] entertaining history . . . for curious teen and adult readers.
[یک] تاریخ سرگرم کننده. . . برای خوانندگان کنجکاو نوجوان و بزرگسال.
Publishers Weekly Publishers Weekly

A super-accessible introduction to science.
مقدمه ای فوق العاده سهل الوصل برای علم.
Booklist Booklist

Bynum’s lively narrative . . . certainly delivers on his opening line: 'Science is special.
روایت پر جنب و جوش باینم. . . قطعا آنچه را که در خط آغازینش آمده، ارائه می دهد: علم حیرت انگیز است.
Kirkus Reviews Kirkus Reviews

قسمت هایی از کتاب تاریخ مختصر علم (لذت متن)
از آن جا که چینی ها باور داشتند زمین سن زیادی دارد، مشکلی نداشتند که فسیل ها را بازمانده های سخت شده گیاهان و جانورانی بدانند که دیرزمانی در گذشته زندگی می کرده اند. سنگ ها طبق چیزهایی مثل سختی و رنگ دسته بندی می شدند. یشم به خصوص بسیار قیمتی بود و پیشه وران هنرمند از قطعه های یشم مجسمه های زیبایی درمی آوردند. زمین لرزه در چین شایع بود، ولی هیچ کس توضیحی در این باره نداشت که چرا اتفاق می افتد. بااین حال، در قرن دوم میلادی مرد بسیار فرهیخته ای به نام ژانگ هنگ از وزنه آویخته ای، که موقع تکان خوردن زمین نوسان می کرد، برای ثبت لرزه های زمین استفاده کرد. این اولین نسخه ابتدایی از چیزی است که ما آن را لرزه نگار می نامیم: همان ماشینی که خطی راست رسم می کند تا آن که در زمان لرزیدن زمین شروع می کند به بالاوپایین رفتن و جنبیدن. مغناطیس کاربرد عملی داشت. چینی ها بلد بودند آهن را مغناطیسی کنند؛ به این ترتیب که ابتدا آهن را تا دمای بالا حرارت می دادند و سپس آن را در راستای شمال جنوب قرار می دادند و می گذاشتند سرد شود. در چین، خیلی پیش تر از آن که در غرب اصلا بدانند قطب نما چیست از آن هم برای جهت یابی و هم برای پیش گویی استفاده می کردند. قطب نماها معمولا « خیس » بودند، یعنی سوزنی مغناطیسی را در کاسه آبی شناور می کردند تا قطب نما درست شود. ما معمولا می گوییم که سوزن قطب نما جهت شمال را نشان می دهد، اما چینی ها جنوب را جهت اصلی در نظر می گرفتند. ( البته قطب نمای ما نیز جهت جنوب را که در انتهای سوزن است نشان می دهد. ) چینی ها شیمیدانانی ماهر نیز بودند. بسیاری از بهترین شیمیدان های چینی تائویست بودند، یعنی اعضای گروهی مذهبی بودند که از لائو تسه، که بین قرن ششم و چهارم پیش از میلاد زندگی می کرد، پیروی می کردند ( تائو یعنی « راه » یا « مسیر » ) . دیگران یا پیرو کنفسیوس بودند یا از بودا تبعیت می کردند. فلسفه این رهبران دینی بر رفتار و نگرش های پیروانش تاثیر می گذاشت که به سوی مطالعه عالم کشیده شوند. مذهب همیشه بر چگونگی نگاه مردم به پیرامونشان اثر گذاشته است.