کتاب درآمدی کوتاه به مغز

The Brain: A Beginner's Guide
کد کتاب : 28550
مترجم :
شابک : 978-9641853978
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 276
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب درآمدی کوتاه به مغز اثر مجموعه ی نویسندگان

"درآمدی کوتاه به مغز" اثری است حاصل همکاری "عمار الچلبی"، "مارتین ترنر" و "شین دلمونت" که "محمد یوسفی" آن را به فارسی برگردانده است. مغز، این ارگان پیچیده که کنترل تمامی افکار و اعمال ما را بر عهده دارد، برای مدت ها مورد توجه پژوهشگران حوزه های مختلف علمی بوده است. شناخت مغز، زمینه را برای درک بهتر انسان و عملکرد وی فراهم می کند اما شناخت مغز به این راحتی ها هم نیست.
با این حال "عمار الچلبی"، "مارتین ترنر" و "شین دلمونت" در "درآمدی کوتاه به مغز"، شما را به سفری آگاه کننده از عملکرد این ارگان خارق العاده خواهند برد. در این اثر که مشتمل بر سه بخش اصلی و هجده فصل می باشد، اطلاعات وسیعی از عملکرد مغز در اختیار خواننده قرار می گیرد که او را شگفت زده خواهد ساخت! در بخش اول کتاب تحت عنوان آشنایی با مغز، سرگذشت مغز انسان، پدید آمدن و تکامل آن به همراه اعصاب و ساختار شبکه ای عصب ها تعریف می شود. در بخش دوم نویسندگان به سراغ منشا زیست شناختی مغز و تشکیل آن از یک سلول رفته اند و سپس ساختار قسمت های مختلف مغز را به شکلی علمی اما قابل درک، تشریح نموده اند. در ادامه ی همین بخش از لوازم مغز برای بقا، توسعه ی رفتار و اندیشه و فهم گیتی نام برده شده است. بخش سوم که تقریبا نیمی از کتاب به آن اختصاص یافته، رموز بهره گیری از مغز مانند یک بزرگسال را آشکار می کند که شامل: آگاهی، حافظه، خواب، حرکت، حس، بینایی، شنوایی و موسیقی، عاطفه و سیستم لیمبیک، تحقیقات درباره ی مغز و موارد بسیار دیگر می باشد.

کتاب درآمدی کوتاه به مغز

قسمت هایی از کتاب درآمدی کوتاه به مغز (لذت متن)
مغز هیچ قسمت متحرکی ندارد: برخلاف قلب، ریه ها یا روده ها، نمی تپد یا باز و بسته نمی شود. مغز مثل کلیه ها، کبد یا طحال که ادرار، صفرا یا لنف می سازند، چیزی نمی سازد. برخلاف پوست یا استخوان ها، هدف یا وظیفه ی معین و روشنی را به انجام نمی رساند و با این همه، امروزه بر این باوریم که مغز عهده دار اندیشه، عاطفه و اراده ی آزاد است. ما چگونه به این نتیجه دست یافته ایم و مردم قبلا چطور می اندیشیدند؟ برای یافتن پاسخ، باید به گذشته برویم و از دستاوردی به دستاورد دیگر گذر کنیم تا درنهایت به زمان حال برسیم. این سفر را با سه ملاحظه آغاز می کنیم. نخست این که هرچند ایده های ما درباره ی اندیشه و احساس به نخستین تمدن های ثبت شده بازمی گردد، دانش مان از این باورهای اولیه بر شواهد باستان شناختی متکی است و از این رو، بسیار ناهمگون و پاره پاره است. دوم این که تاریخ پزشکی عمدتا به مستندات تاریخی مغرب زمین می نگرد و از این رو، ما نیز ناگزیر به طور عمده این نوع نگرش را توصیف خواهیم کرد. سوم این که گرایش به آزمایش های حیوانی و انسانی در گذشته با امروز تفاوت داشتند و بسیاری از آزمایش هایی که توصیف خواهد شد تا حدی ناخوشایند بودند و امروزه مجاز شمرده نمی شوند.