کتاب اروپا از دوران ناپلئون (2 جلدی)

Europe Since Napoleon
کد کتاب : 16733
مترجم :

شابک : 978-9643129910
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 1200
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1957
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت
تعداد جلد : 2

معرفی کتاب اروپا از دوران ناپلئون (2 جلدی) اثر دیوید تامسون

شرایط کنونی اروپا و الگوی توسعه اروپا از زمان آشوب های انقلاب فرانسه و فتوحات ناپلئونی را تنها در صورت توجه به موضوعات همه جانبه ای که کل اروپا (از جمله انگلیس) را از سال 1789 تحت تأثیر قرار داده است ، می توان به طور کامل درک کرد. در "اروپا از دوران ناپلئون"، دکتر "دیوید تامسون" با این دید که مجموعه ی تاریخ کشورهای جداگانه ی اروپایی به معنای تاریخ اروپا نیست، بر آن نیروهایی تمرکز می کند که کل اروپا را در برگرفته اند. وی بر وقایع و جنبشهای عظیم مانند رشد جمعیت ، صنعتی شدن ، گسترش فرامرزی ، تأثیر ناسیونالیسم ، دموکراسی و سوسیالیسم ، ارتباط بین جنگ و انقلاب تأکید دارد. او آنها را نه کشور به کشور بلکه فاز به فاز مورد بررسی و توضیح قرار می دهد ، به طوریکه توسعه تمدن اروپا طی یک قرن و نیم گذشته به صورت یک مساله ی کلی و پیوسته آشکار می شود.
نتیجه این کار، ارائه ی یک تاریخ یکپارچه به معنی واقعی کلمه است. از آنجا که مضامین اصلی مدنظر وی بسیار واضح مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است ، "دکتر تامسون" توانسته جزئیات حیرت انگیز را به روشی چنان نیرومند ارائه دهد که در ذهن خواننده ثبت شود. به عنوان مثال ، هیچ گزاره پوچی مبنی بر اینکه انقلاب فرانسه اجتناب ناپذیر بود در اینجا وجود ندارد. در اینجا با انسانی رو به رو هستیم به نام لوئی شانزدهم ، که در تلاش برای مقابله با معضلاتی است که سرانجام او را تحت فشار قرار می دهند. در اینجا هیچ توصیف انتزاعی ای از رشد جمهوری گرایی وجود ندارد. بلکه یک توضیح مهم و تحریک آمیز از نفوذ دولت پارلمانی در اروپا ارائه می شود. نثر پرتحرک و انعطاف پذیر "دکتر تامسون"، ابزاری باشکوه برای نمایش اهمیت تاریخ مدرن اروپا است.

کتاب اروپا از دوران ناپلئون (2 جلدی)

دیوید تامسون
دیوید تامسون (David Thomson) (متولد ۱۹۱۲- درگذشت ۱۹۷۰) مورخ انگلیسی و نویسنده چندین کتاب دربارهٔ تاریخ بریتانیا و اروپا بود. او پژوهشگر کالج سیدنی سوسیسک دانشگاه کمبریج از سال ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۴ بود و در آنجا در هر دو بخش Historical Tripos مفتخر به شاگرد اولی شد. او همکاری طولانی با کالج داشت و به دنبال آن محقق مدعو و در نهایت استاد آنجا شد. او به عنوان مدرس تاریخ و استاد مدعو در دانشگاه کلمبیا کار می‌کرد. آثار شامل «اروپا از زمان ناپلئون (لانگزمن، ۱۹۵۷)»، «تاریخ جهان از ۱۹۱۴...
دسته بندی های کتاب اروپا از دوران ناپلئون (2 جلدی)
قسمت هایی از کتاب اروپا از دوران ناپلئون (2 جلدی) (لذت متن)
این اصل دوّم این است که تغییر تاریخی، همان گونه که شاعر بزرگ انگلیسی، جان میسفیلد، می گوید، چیزی فراتر از « لعنتی افزون بر لعنتی دیگر » است، پس اروپا هم چیزی فراتر از « کشوری ملعون افزون بر کشور ملعونی دیگر » است.

یچ مورخی نمی تواند فکر این را بکند که تاریخ جداگانه همه چهل و هشت ایالت را جمع و برهم انبار کند و بعد همه را به هم بدوزد و بگوید این « تاریخ ایالات متحده » است؛ و تاریخ های محلّی کانتی ها و باروهای انگلیس را هم نمی توان به چشم مجموعه ای تحت عنوان « تاریخ انگلستان » نگریست. اگرچه کشورها و ملت های اروپایی هیچ گاه، و شاید بتوان گفت متاسفانه، در چارچوب یک ساختار حکومتی واحد، مثل ایالات متحده امریکا یا نواحی متحد انگلستان، قرار نداشته اند، به هرصورت اشتراک شان در میراث تاریخی چنان زیاد است و کنش و واکنشی چنان مدام و پیوسته داشته اند، و چنان از عقاید و نهادها و زندگی اجتماعی همدیگر الگوبرداری کرده اند که می توان بخش اعظم داستان گذشته شان را چنان بازگفت که داستان به هم پیوسته ای باشد.

شکل گیری اروپا را در صورتی می توان بهتر فهمید که ملت ها را در گروه های مشخص بگنجانیم. مبنای این گروه بندی نه اتحادهای دیپلماتیک موقتی، بلکه نیروهای تغییری است که این کشورها در زمان معینی مشترکا در معرض تاثیر آن ها قرار گرفته اند. جغرافیا و رشد اقتصادی ممکن است ملت ها را در گروه بندی هایی معنادارتر و مهم تر از گروه بندی دیپلماتیک یا سیاسی قرار دهد. امّا در درازمدت حتی این گروه بندی ها یا معنا و اهمیت آن ها تغییر می یابد. تا ۱۸۵۰، مردم ایتالیا و آلمان، هردو، با مردم اروپای شرقی به لحاظ مرحله خاص رشد سیاسی و اقتصادی شان نزدیکی بیش تری داشتند؛ اما از ۱۸۷۱ به بعد هردو به ملت های اروپای غربی نزدیک تر شدند، یعنی به جای اتریش مجارستان، روسیه، یا عثمانی به بریتانیا و فرانسه و بلژیک نزدیک تر شدند.