کتاب از مصاحبت آفتاب

Sohrab Sepehri
زندگی و شعر سهراب سپهری
کد کتاب : 18585
شابک : 978-9643801311
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 740
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب از مصاحبت آفتاب اثر کامیار عابدی

اب "از مصاحبت آفتاب" اثری از "کامیار عابدی" است که در آن "زندگی و شعر سهراب سپهری" را زیر ذره‌بین برده‌ است.
نخستین عنصری که "از مصاحبت آفتاب" به همت "کامیار عابدی" را از سایر آثار منتشر شده پیرامون "زندگی و شعر سهراب سپهری" جدا می‌کند، افزودن مطالب تازه‌ای است که از طریق مطالعه شخصی نویسنده گردآوری شده است. به عبارتی این کتاب، فقط آنچه را که دیگران درباره سهراب بیان کرده‌اند تکرار نمی‌کند، بلکه یافته‌هایی نو از "زندگی و شعر سهراب سپهری" به دست می‌دهد. این یافته‌ها شامل بررسی نقاشی‌های سهراب سپهری، ترجمه‌های وی از اشعار جهانی، شعرهای منتشرنشده از او و مقدمه‌هایی است که از کتاب‌هایش حذف شده بود. موارد ذکر شده همگی دریچه‌ای نو جهت شناخت دوباره‌ی سهراب سپهری فراهم کرده و علاوه بر دوست‌داران سهراب سپهری، پژوهشگرانی که آثار او را مطالعه می‌کنند نیز می‌توانند از این اطلاعات جدید، بهره‌ی کافی ببرند.
بخش‌های تحلیلی و انتقادی کتاب "از مصاحبت آفتاب" تالیف "کامیار عابدی"، دو جنبه ارزشمند دیگر است که این اثر را قابل تامل و مفید کرده است. در بخش تحلیلی کتاب، مولف مسیر اندیشه و سیر معنوی شعر سهراب را از آغاز تا پایان می کاود و چگونگی شکل‌گیری نظام فکری منسجم او را به تصویر می کشد. قسمت انتقادی اما به دو اثری که توسط دو تن از ادیبان برجسته‌ی ایرانی، پیرامون سهراب سپهری منتشر شده می‌پردازد. در این بخش "کامیار عابدی" با نگاه به کتاب‌‌هایی از "سیروس شمیسا" و "صالح حسینی"، آثار این دو را به شکلی منطقی نقد می‌کند. در خاتمه‌ی اثر نیز کتابشناسی کاملی در مورد سپهری ارائه شده که به آثاری که توسط او یا درباره او نوشته شده و در مطبوعات و یا به صورت کتاب مستقل منتشر شده است، اشاره دارد.

کتاب از مصاحبت آفتاب

کامیار عابدی
كامیار عابدی متولد اول فروردین 1347 است.‏ وی از سال‌های پایانی دهه 1360 ضمن اشتغال به كار معلمی و همكاری با مطبوعات، به نقد و پژوهش ادبی روی آورده است. عمده توجه وی به شعر فارسی از اواخر دوره قاجار «دوره های بیداری و مشروطه» تا امروز است .
قسمت هایی از کتاب از مصاحبت آفتاب (لذت متن)
سپهری برخلاف ادوار بعدی شعر خود، در این دفتر از تاریکی، افسردگی، پژمردگی، شب، غم، خستگی و ترس سخن می گوید.البته تیرگی ذهن شاعر با توجه به محیط سیاسی_اجتماعی و روابط آشکار و پنهان عناصر گرداگرد یک شاعر دهۀ 1320، چندان دور از انتظار نیست. او «هوشنگ ایرانی» نیست که در آن اوج به هم ریختگی و نابسامانی ایران به «آه کبود و جیغ بنفش» روی آورد.