کتاب ترس و تنهایی

The String Quartets
  • 98,500 تومان
  • تمام شد ، اما میاریمش 😏
  • انتشارات: مرکز مرکز
    نویسنده:
کد کتاب : 19393
شابک : 978-9642130245
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 408
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب ترس و تنهایی اثر بابک احمدی

"ترس و تنهایی" کتابی است از "بابک احمدی" که در آن "کوارتت های دمیتری شاستاکوویچ" را به همراه زندگی این هنرمند بزرگ و شناخته‌شده بررسی می‌کند. "دمیتری شاستاکوویچ" پانزده کوارتت زهی نوشته و در گوش دادن به هر یک از آنها، حسی رمزآلود نهفته است که "بابک احمدی" در کتاب "ترس و تنهایی" آنها را می‌گشاید.
"دمیتری شاستاکوویچ" در دوره‌ای از تاریخ و در جامعه‌ای زندگی می‌کرد که اکنون ناپدید و محو شده است. زندگی خلاقانه او عمیقا تحت تأثیر ایدئولوژی و عملکرد کمونیسم شوروی و مباحثات جنگ سرد بود؛ دو عاملی که نه تنها بدنه سیاسی را تعیین می‌کرد، بلکه آزادی فکری را در روسیه در همه رشته‌ها از ژنتیک گرفته تا ریاضیات محض و از تئوری شطرنج گرفته تا آهنگسازی موسیقی کلاسیک محدود کرد.
"دمیتری شاستاکوویچ" برجسته‌ترین آهنگساز اتحاد جماهیر شوروی بود که در طول زندگی خود به یک جایگاه تقریبا نمادین دست یافت. او یک روسی میهن پرست، یک کمونیست وفادار و بخشی از جامعه‌ی الیت روسیه بود. او پیش چشم عموم، خود را با نظام سیاسی اتحاد جماهیر شوروی یکی می‌دانست، اما به طور شخصی از پذیرش محدودیت‌های فرهنگی آن سر باز می‌زد و گاه نوآوری هنری را تا مرز پذیرش سیاسی پیش می‌برد. در نتیجه برخی از ساخته‌های او به دلیل ناسازگاری با تعریف رسمی "موسیقی قابل‎قبول" محکوم شد و حتی زمانی رسید که زندگی او در اتحاد جماهیر شوروی متزلزل شد.
بنابراین، درک چگونگی و چرایی محدودیت آزادی هنری در اتحاد جماهیر شوروی، و نیز مطالعه‌ی نظریات زیبایی‌شناسی، برای درک عمیق‌تر آثار "دمیتری شاستاکوویچ" بسیار مفید است. کتاب "ترس و تنهایی" به قلم بابک احمدی" به خواننده کمک می‌کند تا زیبایی‌شناسی آثار "دمیتری شاستاکوویچ" و سیاست‌های نظامی را که اکنون محدود به کتاب‌های تاریخی است، درک کند.

کتاب ترس و تنهایی

بابک احمدی
بابک احمدی (زادهٔ ۱۳۲۷ در تهران) نویسنده، مؤلّف، مترجم، منتقد هنری و پژوهشگر ایرانی است. آثار وی از متون پرفروش در بازار کتاب‌های فلسفی ایران است و بیشتر آن‌ها را نشر مرکز چاپ می‌کند.وی در سال ۱۳۲۷ در تهران به دنیا آمده و مقیم همین شهر است. احمدی در سال ۱۳۴۹ مدرک کارشناسی علوم سیاسی را از دانشگاه تهران دریافت کرد و سپس برای ادامه تحصیل به پنسیلوانیای آمریکا رفت و در مقطع کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه پنسیلوانیا فارغ‌التحصیل شد.احمدی سالهای ۱۳۵۳ و ۱۳۵۴ را در لندن و سال&zwn...
قسمت هایی از کتاب ترس و تنهایی (لذت متن)
حس غریبی مرا به یاد سال های خیلی دور انداخت، آن شامگاه که پسرک در خانه تنها بود و صفحه ۳۳ دور را روی دایره گردان دستگاه پخش ارزانی که حتا استریو هم نبود گذاشت و با شنیدن نخستین موومان کوارتت شماره ی ۱۴ اپوس ۱۳۱ بتهوون به این نتیجه رسید که زندگی در آینده هرچه پیش بیاورد، هر چه را و هر که را که از بگیرد، هر بلایی بر سر او و عزیزان اش بیاورد، باز موهبتی است بزرگ، زیرا می شود این صدا را شنید.