کتاب فیزیک و فلسفه

On Physics and Philosophy
کد کتاب : 19416
مترجم : رسول رکنی زاده
شابک : 978-6002784711
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 694
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2002
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب فیزیک و فلسفه اثر برنارد دسپانیا

از جمله کنایه های بزرگی که به مکانیک کوانتوم وارد است این است که مبانی مفهومی آن علاوه بر این که برای فیزیکدانانی که از آن استفاده می کنند عجیب به نظر می رسد ، بلکه فلاسفه نیز عمدتا به آن اعتنایی نداشته اند. در "فیزیک و فلسفه" ، "برنارد دسپانیا" استدلال می کند که فیزیک کوانتوم - با ایجاد تردید در مفاهیمی که قبلا تقدیس شده اند ، مانند فضا ، ماده و علیت- خواستار تجدید نظر جدی در عمده ی مباحث فلسفه سنتی است.
در "فیزیک و فلسفه" اثری قابل درک و بدون استفاده از ریاضیات پیچیده در مورد معنای فلسفی انقلاب کوانتومی ، توسط یکی از اساتید برجسته جهان در این زمینه ارائه شده است. "برنارد دسپانیا" گزارشی عینی از اصول اساسی و هدایت کننده فیزیک معاصر - به ویژه مکانیک کوانتوم - و به دنبال آن نگاهی به عواقب این تفکر فلسفی را ارائه می دهد.
"برنارد دسپانیا" ابتدا با توصیف اکتشافات اخیر در فیزیک کوانتوم اهمیت تحولات معاصر را تجزیه و تحلیل می کند و سپس شروع به تبیین نظریه های مختلف فلسفی - از قبیل ماتریالیسم ، رئالیسم ، کانتیسم و نئو کانتیسم - در برابر مشکلات مفهومی نظریه کوانتوم می کند. نتیجه گیری کلی وی این است که اگرچه پیامدهای فیزیکی نظریه کوانتوم نشان می دهد که دانش علمی هرگز واقعیت مستقل از ذهن را به طور واقعی توصیف نمی کند ، اما مفهوم چنین واقعیت غایی - واقعیتی که ما هرگز نمی توانیم به طور مستقیم یا منطقی به آن دسترسی پیدا کنیم و آن را واقعیت پوشیده می نامد - با این وجود از نظر مفهومی ضروری است.

کتاب فیزیک و فلسفه

برنارد دسپانیا
برنارد دسپانيا (22 اوت 1921 - 1 اوت 2015) یک فیزیکدان نظری فرانسوی، فیلسوف علم و نویسنده بود که بیشتر به خاطر کارهایش در مورد ماهیت واقعیت شناخته شده بود. نابرابری Wigner-d'Espagnat تا حدی به نام وی نامگذاری شده است.نقل قول از وی: "آموزه ای که جهان از اشیاء ساخته شده است که وجود آنها مستقل از آگاهی انسان است، با مکانیک کوانتومی و با واقعیت های اثبات شده توسط آزمایش در تضاد است."
نکوداشت های کتاب فیزیک و فلسفه
"In this valuable work, Bernard d'Espagnat brings his considerable expertise in contemporary physics to bear on the difficult philosophical issues arising from the current understanding of the subatomic domain."
"در این اثر ارزشمند ، برنارد دسپانیا تجارب قابل توجه خود را درباره فیزیک معاصر به ارمغان می آورد تا در مورد مسائل دشوار فلسفی ناشی از درک فعلی از حوزه ی پدیده های درون اتمی را تحمل کند."
Thomas Oberdan, Isis

قسمت هایی از کتاب فیزیک و فلسفه (لذت متن)
البته، همه این مباحث در فیزیک نیز به کار می رود. اما فیزیک پیشه را توجه صرف به ویژگی ها خشنود نمی کند و، به طور قطع، او با از بین بردن این یا آن جنبه از پدیدارهای در دست بررسی آن ها را تعمیم نمی دهد. کار تعمیم با کشف قانونی عام، بدون زدودن دنباله ای از مشخصات کمتر کلی پدیدارها، انجام می شود. لیکن، فیزیک پیشه چنین قانونی را فقط از روی نتایج تجربی مشاهدات نمی خواند. در حقیقت، برای اعتباربخشی به قانون مورد بحث از آزمایش استفاده می کند. اما کاسیرر تاکیده کرده است که برای این که اعتباربخشی اصلا ممکن باشد، ضروری است که نظریه سائق و مشخص کننده خود اصل تسلسل و دیدگاه هایی باشد که بر طبق آن ها عناصر مختلف باید جمع آوری و مقایسه شوند. به این ترتیب، آشوب داده های حسی به سامانه ای از اعداد ترجمه می شود و اعداد نیز تعبیر می شوند و بنابراین اهمیت خاصشان را از محتوای مفاهیمی می گیرند که نظریه آن ها را پرورده است. او اظهار می کند که در این کار زنجیره ای منطقی قرار دارد که بدون آن نمی توانستیم به عملیاتی که انطباع حواس را به نمادهای ریاضی تبدیل می کند ارزشی عینی ببخشیم. برای تایید اعتبار نماد نمی توان آن را فقط بر این یا آن عنصر ادراک حسی استوار کرد. این کار فقط با ارجاع به قانونی انجام می شود که زنجیره بخش های گوناگون سازنده نماد را تعریف می کند. و نماد همان چیزی است که خود را با روشنی همواره فزاینده به عنوان حامل واقعی ایده «واقعیت تجربی» آشکار می کند.